Vinkkejä HR-asiantuntijalta - hybridityö
Mitä hybridityö tarkoittaa käytännössä?
Hybridityö tarkoittaa sitä, että tehdään osittain töitä kotoa käsin tai muulta etätyöpisteeltä ja osittain toimistolta käsin. Työntekijä voi valita ja vaihdella, missä työskentelee.Työntekijän tämänhetkiset tarpeet määrittelevät, missä työntekopaikka sijaitsee. Välillä on parempi tehdä töitä kotoa käsin, välillä toimistolla. Joitakin työpäiviä voidaan tehdä kahvilassa tai yhteistyötilassa toimistohubissa. Fyysisen ja digitaalisen läsnäolon ero hälvenee. Tämän työtavan etuja ovat valinnanvapaus ja se, että työntekijöillä menee vähemmän aikaa työmatkoilla kodin ja työpaikan välillä. Yritys hyötyy penemmistä vuokrista. Työntekijöiden työtyytyväisyys on yleensä myös korkeampi.
Mitä hyötyjä ja haasteita olet kohdannut hybridityössä?
HyötyjäHybridityö tarjoaa joustavuutta niin työntekijöille kuin työnantajille. Työntekijät voivat vapaasti valita missä asuvat ja tekevät töitä, mikä helpottaa elämänhallintaa. Työnantajan kustannukset pienenevät, koska vaatimukset työtilalle ovat erilaiset.
Jonkinlaisen joustavuuden tarjoaminen on vaatimus yrityksille, jotka haluavat olla houkutteleva ja kilpailukykyinen työnantaja. Mahdollisuus valita, missä haluaa työskennellä, on monille ihmisille tärkeää, kun he etsivät uutta työpaikkaa. Tämä tarkoittaa sitä, että voidaan rekrytoida työntekijöitä kaikkialta maasta, jopa koko maailmasta.
Haasteita
Yksi suurimmista haasteista hybridityössä on saada kaikki osallistumaan samalla tavalla yrityksen toimintaan, riippumatta siitä missä työntekijät ovat fyysisesti. Tämä vaatii hyvät rutiinit viestinnälle ja päätöksenteolle.
On myös tärkeää tarjota työntekijöille luotettavaa teknologiaa, ilman, että sosiaalinen kanssakäyminen kärsii. IT-turva on tärkeää.
Tutkimukset osoittavat, että palkat ja edut annetaan heille, jotka ovat toimistolla – heille, jotka näkyvät paremmin esihenkilöille ja muille työkavereille. Kannattaa varmistaa, ettei työntekijöitä kohdella eri tavalla.
Esihenkilön rooli muuttuu sitä mukaa kun työtavat kehittyvät. Esihenkilön pitää uskaltaa päästää irti valvonnasta, hallinnasta ja mikromanageroinnista, mutta samalla ylläpitää selkeää ohjeistusta siitä, miten työtä tulisi tehdä. Esihenkilöstä tulee enemmänkin yhteistyön moderoija kuin henkilö, joka hallinnoi ja valvoo. On tärkeää seurata työntekijöiden hyvinvointia, kun työntekijäitä ei tavata päivittäin. Esimerkiksi riippuvuudet ja negatiiviset stressitilat ovat vaikeampia huomata, kun työntekijät eivät ole toimistolla joka päivä.
Miten tätä työtapaa on tulkittu eri yrityksissä? (kokoaikaisesti etänä, missä vain, joustavuus työtunneissa)
Hybridityö ei ole mitään täysin uutta, mutta tänä päivänä se hyväksytään helpommin. Hybridityötä toteutetaan yleensä niin, että työntekijät tekevät töitä kotoa tai muulta käsin muutaman päivän viikossa, ja toimistolla muutaman.
Samat säännöt, rutiinit ja ohjeistukset pätevät yleensä kaikille riippumatta työntekopaikasta. Jollei, erilliset sopimukset työtavoista on hyvä tehdä.
Paras vinkkisi hybridityöhön?
Tee harkittu suunnitelma.
Esihenkilön ja työntekijöiden on hyvä yhdessä laatia sopimus hybridityöstä ja sen sisällöstä. Määritelkää yhdessä hybridityön toimintamalli: kuinka usein toimistossa on oltava, mitä sovelletaan sairauspoissaoloilmoituksiin, miten varmistetaan, etteivät kaikki eivät ole käytettävissä "koko ajan", miten varmistetaan, että kaikki osallistuvat tasavertaisesti yrityksen toimintaan, miten ja mitä työtä toimistossa tehdään jne.
Esihenkilöillä ja työntekijöillä on yhteinen vastuu varmistaa, että työympäristö, IT-turvallisuus ym. ovat tyydyttäviä. Varmistakaa myös, että vakuutukset kattavat tarvittavat asiat.