Miten hybridityö onnistuu?

Näin hybridityö tuottaa entistä parempia tuloksia

Hybridityö on täällä jäädäkseen. Monessa yrityksessä on annettu työntekijöille mahdollisuus päättää, missä he haluavat olla töissä: toimistolla vai etänä. Miten toteutetaan toimiva hybridityömalli ja mitkä ovat haasteet menestyksekkään työympäristön luomisessa? Tästä artikkelista löydät muutaman vinkin, joiden avulla voidaan varmistaa hybridityömallin onnistuminen yrityksessäsi.

Miksi hybridityö? Hybridityömallissa kaikki voittavat

Kehitys on nopeaa. On oletettu, että lähitulevaisuudessa keskivertotoimistotyöntekijä on toimistolla vähemmän kuin kymmenen päivää kuukaudessa. Lisäksi on arvioitu, että useimmissa kokouksissa on vähintään yksi etäosallistuja. 
 
Mikä tekee hybridityöstä niin houkuttelevan? Tämä johtuu oletettavasti siitä, että hybridityömallista on runsaasti etuja niin työntekijöille kuin työnantajille. 

Edut työntekijälle: 

  • Työmatkoihin liittyvät säästöt ajassa ja rahassa, ja siten mahdollisuus parempaan tasapainoon työn ja vapaa-ajan välille.
  • Työhön keskittyminen ja työn hallinta paranevat, mikä vähentää stressia ja lisää hyvinvointia.
  • Tyytyväisyys omaan elämäntilanteeseen, esimerkiksi työn ja perhe-elämän joustavampi yhteensovittaminen. 

Edut työnantajille:

  • Tyytyväiset ja hyvinvoivat työntekijät, jotka viihtyvät työssä ja elämässä laajemmin.
  • Lisääntynyt tuottavuus, koska motivoituneet työntekijät tekevät tehokkaammin töitä.
  • Työpaikan houkuttelevuus lisäntyy ja hybridityö on rekrytointivaltti – helpompi saada oikeat ja pitää hyvät työntekijät yrityksen palkkalistoilla.
  • Toimitiloissa voidaan saavuttaa kustannussäästöjä.
Lähde: Työterveyslaitos (https://www.ttl.fi/teemat/tyoelaman-muutos/etatyo-hybridityo-ja-monipaikkainen-tyo) 

Hybridityön avainalueet 

Se, että hybridityö voi tuoda mukanaan positiivisia vaikutuksia, on selvää. Jotta siirtyminen hybridityömalliin ja sen kanssa työskenteleminen olisi jouhevaa, on tärkeää luoda tälle oikeat edellytykset organisaatiossa. Keskity näihin kahteen alueeseen: 

  • Työympäristö – niin läsnä- kuin etätyössä      
  • Työn johtaminen – luottamus, jaettu vastuu ja selkeät ohjeistukset 

Työympäristö hybridityössä 

Hybridityömallin mukaan työntekijän pitäisi pystyä tekemään töitä mistä käsin vain. Jotta tämä onnistuisi käytännössä, eri työtiloja on hyvä tarkastella niin läsnä- kuin etätyön osalta. 

Kotitoimistot: Työympäristö on työnantajan vastuulla riippumatta siitä, missä töitä tehdään. Koska kotitoimistoja on hankala valvoa, on hyvä varmistaa, että työntekijällä on kotona hyvä työergonomia ja toimiva työpiste. 

Lue lisää hyvästä työergonomiasta kotitoimistolla

Yhteistyötilat: Mikä motivoi työntekijöitä tulemaan mukavasta kotitoimistosta toimistolle? Työkavereiden tapaaminen luovan työn merkeissä ja eri projektien edistäminen on helpompaa, jos istutaan samassa huoneessa. Jotta toimitilat sopisivat yhteistyöhön, tarvitaan luultavimmin lisää pienempiä neuvotteluhuoneita suuren kokoustilan tilalle tai sen täydennykseksi. Pienemmissä kokoushuoneissa voidaan tehdä samanaikaisesti monia eri yhteistyötä vaativia tehtäviä, mikä ei onnistu suuressa neuvotteluhuoneessa samalla tavalla. 

Työpisteet: Myös toimistolla tarvitaan keskeytyksetöntä työaikaa. Pieniä kokoustiloja voidaan hyödyntää työrauhaa vaativiin yksilötehtäviin. Hyvä työergonomia kannattaa varmistaa siten, että työntekijöiden on mahdollisuus vaihtaa työasentoa ja -pistettä. Korkeussäädettävä työpöytä, istuinryhmä lounge-tiloissa, sohva taukotiloissa tai nk. puhelinkoppi - löytyvätkö nämä eri mahdollisuudet joustavaan työntekoon toimistoltasi tänä päivänä? Tilojen monikäyttöisyys lisää halua tulla toimistolle ja parantaa myös työviihtyvyyttä. 
 
Tekniikka ja kalustus: Hybridityö edellyttää, että palaverit ovat yhtä helppoja kasvotusten kuin digitaalisesti. Näin ollen tarpeen mukainen kokoustekniikka, joka löytyy mielellään useista kokoushuoneista, on tärkeä nykyajan työväline. Kokoustilat kannattaa kalustaa niin, että kaikki voivat osallistua kokouksen täysipainoisesti riippumatta siitä, missä istuvat. Kokeile esimerkiksi sitä, että TV-näyttö siirretään pöydän laidalle. Näin kaikki, myös etäosallistujat, näkevät toisensa selkeästi, jolloin vuorovaikutus on vaivatonta. 
 
Yhteisöllisyys: Sosiaalinen kanssakäyminen on aina tuottanut ihmisille iloa työssä. Hybridityössä tämä on erityisen tärkeää, sillä ihmisten tapaaminen vahvistaa yhteenkuuluvuuden tunnetta ja edistää yrityskulttuuria. Miten toimistotiloissa voidaan tarjota työntekijöille mahdollisuus spontaaneille kohtaamisille, kun ilmapiiri on hyvä ja luovuus huipussaan? Tarvitset vain muutaman sohvan, nojatuolin ja pöydän – sekä tietysti kahvinkeittimen ja vedenkeittimen - niin loppu hoituu itsestään.

Työn johtaminen hybridityössä

Esihenkilöiden voi olla vaikea antaa tarvittavaa vastuuta työntekijöilleen. Etätyöskentely vaatii luottamusta työntekijöiden kykyyn suunnitella ja johtaa omaa työtään. Molempien osapuolten välinen luottamus ja vastuunkanto on kuitenkin edellytys, että hybridityömalli toimii. Uskalla antaa työntekijöiden kehittyä ja kasvaa työssään. 

Luottamus: Avain onnistumiseen on nähdä työ tekemisenä, eikä paikkana. Näin maantieteellä ja kellonajalla ei enää ole niin suurta merkitystä työssä. Jos työntekijöille annetaan oikeat olosuhteet tehdä hyvää työtä ja vapaus vastuun kantamiselle, työtyytyväisyys ja tuottavuus lisääntyvät. Myös uskollisuus työpaikkaa kohtaan kasvaa. 
 
Jaettu vastuu: Hyvin toimiva hybridityömalli ei vaadi vain uudenlaista johtajuutta, vaan se edellyttää myös, että jokainen työntekijä ottaa vastuuta työstään. Tähän vastuuseen kuuluvat luonnollisena osana henkilökohtainen suorituskyky, yhteistyö, kulttuuri ja tiimin yhteiset tavoitteet. Itseohjautuvuus vaihtelee luultavimmin eri työntekijöiden välillä. 
Selkeät ohjeistukset: Työnantajan kannattaa asettaa selkeät säännöt sille, kuinka usein työntekijöiden odotetaan olevan toimistossa, mitä heidän pitäisi tehdä etätyössä ja miten yhteistyötä tehdään. On myös hyvä laatia suunnitelmat sisäistä viestintää, tiedonsiirtoa ja uusien taitojen oppimista varten. Lisäksi kannattaa varmistaa, että kaikki kunnioittavat toistensa työaikaa. 

Tässä artikkelissa otimme esille muutaman vinkin hybridityömalliin siirtymisen ja sen noudattamisen tueksi. Onnea matkaan – tee hybridityöstä yrityksesi valttikortti! 

Asiantuntijamme auttavat kaikissa kalustusprojekteissa

Me AJ:lla autamme sinua aina tarvittaessa työtilan kalustamisessa oman liiketoimintasi asettamien tarpeiden mukaisesti. Ole meihin yhteydessä, jos haluat kysyä esimerkiksi verhoiluvalinnoista, tarvitset inspiraatiota tai tahdot tietää, mitkä vaihtoehdot olisivat parhaita toimitilaasi. Me autamme mielellämme.
Organisaatio
ViestikenttäLiitteet
Klikkaamalla "Lähetä" vahvistan, että olen lukenut tietosuojakäytännön.

Uutiset ensimmäisten joukossa

Haluaisitko saada tietoa tuoteuutuuksista ja ajankohtaisista tarjouksista sekä vinkkejä työympäristön parantamiseen? Tilaa uutiskirjeemme ja saat ajankohtaiset uutiset suoraan sähköpostiin.
Ole hyvä ja odota...
*Klikkaamalla "Tilaa uutiskirje" vahvistan, että olen tutustunut tietosuojakäytäntöön ja suostun henkilötietojeni käsittelyyn.