Miten lisätään yhteenkuuluvuuden tunnetta työyhteisössä
On tunnettu asia, että työntekijä joka voi hyvin ja viihtyy työtovereidensa kanssa on luovempi ja innovatiivisempi. Koska vietämme noin 1 800 tuntia töissä joka vuosi, työhyvinvoinnilla on suuri merkitys myös yrityksen menestykselle. Miten luodaan hyvä työyhteisö?
Camilla Saarinen on organisaatiokonsultti ja henkinen valmentaja Quentiassa, joka on erikoistunut yritysvalmennuksiin ja -koulutuksiin. Kysyimme Camillalta, mitä yritykset voivat tehdä yhteisöllisyyden lisäämisen työpaikoilla.
Miten lisätään yhteenkuuluvuuden tunnetta työyhteisössä?
– Tavatkaa toisianne säännöllisesti. Jos on hankalaa tavata kasvotusten, esimerkiksi kun tiimi on hajautettu eri toimipisteisiin, kannattaa jutella keskenään usein, sanoo Camilla Saarinen, organisaatiokonsultti ja henkinen valmentaja Quentiasta.
Aktiivinen tiiminrakennus (nk. team building -aktiviteetit) työn ulkopuolella parantaa yhteenkuuluvuuden tunnetta. Esimerkiksi erilaiset ongelmanratkaisutehtävät parantavat tiimihenkeä.
Kaikissa työyhteisöissä on kuitenkin myös työntekijöitä, jotka eivät mielellään seurustele työkavereidensa kanssa työn ulkopuolella.
– Tällaisessa tapauksessa aktiivinen tiiminrakennus voi olla stressaavaa. Yritä kuunnella kaikkien toivomuksia, sanoo Camilla.
Yhteiset tauot ilman työasioita
Töitä yhteisöllisyyden parantamiseksi voi tehdä myös työaikana, esimerkiksi kokouksissa ja taukojen aikana. Ylimääräiset tauot voivat lisätä tiimihenkeä. Tauon aikana voi jutella rentoutuneemmin. Kahvi- ja lounaspöydän ympärillä keksitäänkin usein luovia ideoita, koska ajatellaan vapaammin.
Camilla suosittelee kuitenkin työpuheiden lopettamista taukojen ajaksi.
– Tarvitsemme taukoja lepäämiseen ja akkujen lataamiseen, sanoo Camilla.
Ole läsnä ja utelias, niin kuuntelet paremmin
Hyvä yhteisöllisyys ei synny vain yhteisistä aktiviteeteista. Asenteemme ja käytöksemme toisiamme kohtaan on vähintään yhtä tärkeää.
- Ole utelias työtoverisi asioista, älä usko että aina tiedät itse paremmin ja uskalla laskea suojamuurit, sanoo Camilla.
Kun olemme kiinnostuneita työkavereistamme, kuuntelemme paremmin. Kun luulemme, että itse tiedämme paremmin, emme lopetamme kuuntelemisen. Ei tarvitse aina itse olla se, joka ratkaisee ja osaa kaiken. Uskalla pitää päiviä, jolloin kaikki ei toimi yhtä hyvin omasta mielestäsi. Silloin olet myös avoimempi työkaveriasi kohtaan.