Miltä uuden ajan avokonttori näyttää?

Uuden ajan avokonttori on hälyisen edeltäjänsä vastakohta

Fiksusti suunniteltu toimisto tarjoaa työrauhaa ja tukee hyvinvointia monin tavoin. Parhaassa tapauksessa toimisto pesee kotikonttorin monin tavoin.
Kotikonttorin rauhassa kahvikone ei pörise eikä kopiokone lonksuta puhumattakaan siitä, että kollega kailottaisi vieressä puhelimeen. Kun oman rauhan makuun on kotikonttorilla päässyt, voi avokonttorin melu tuntua häiritsevältä.

Työtilojen kalustamiseen erikoistuneen AJ Tuotteiden projektimyyjä Joonas Siikala kertoo, että avokonttori voi olla varsin rauhallinen työympäristö, kunhan akustiikka on suunniteltu huolellisesti. Kysyimme Siikalalta, millainen on työympäristö, jossa kaikki viihtyvät.
Avokonttori voi olla varsin rauhallinen työympäristö, kunhan akustiikka on suunniteltu huolellisesti.
Joonas Siikala, projektimyyjä, AJ Tuotteet

1. Juuri sopivasti taustamelua

Hyvän akustiikan tunnistaa siitä, että jokainen pystyy keskittymään työhönsä. Jos puhe tai puhelimien soittoäänet katkaisevat keskittymisen tämän tästä, työteho laskee ja stressi kasvaa. Ei ole kuitenkaan tarkoitus, että tila on hipihiljainen.

”Silloin ihminen reagoi pienimpäänkin ääneen. Hyvässä tilassa on juuri sopivasti taustamelua: itselle osoitetun puheen erottaa, mutta epätarkoituksenmukaiset äänet puuttuvat”, Siikala sanoo.


Näin vähennät melua avokonttorissa - Lue vinkkimme!


Meteliä voi suitsia yhteisillä pelisäännöillä, kuten sopimalla, että puhelimet pidetään värinähälytyksellä. Ihannetapauksessa akustiikka huomioidaan jo toimiston suunnitteluvaiheessa, mutta sitä voi kohentaa myös jälkikäteen.

Jos avotoimistossa ei ole seinäkkeitä tai tekstiilejä, ääniaallot kimpoilevat vapaasti ja heijastuvat kalusteesta toiseen. Pehmeät materiaalit, toimistosermit ja akustiikkapaneelit vaimentavat ääniä. Ne myös lisäävät viihtyisyyttä.

Ääntä vaimentavat tuotteet

Töitä kannattaa tehdä välillä seisten ja istuma-asentoa vaihdella.

2. Hyvä valaistus on riittävä muttei häikäisevä

Valaistus tulee suunnitella työtehtävien mukaan. Päätetyötä tekevä voi pärjätä hyvällä yleisvalaistuksella, mutta kohdevalo on tarpeen, jos tekstiä pitää lukea myös paperilta.

”Useimmiten ongelmana on valaistuksen riittämättömyys, mutta toinenkaan ääripää ei ole hyvä. Valon määrän voi testata nostamalla käden lipaksi otsalle. Jos valaistus on miellyttävämpi lipan kera, se on liian voimakas.”

Luonnonvaloa kannattaa hyödyntää niin paljon kuin mahdollista. Työhyvinvointi kohenee, jos päivä paistaa työhuoneeseen ja ikkunasta näkee ulos.

Huono valaistus voi aiheuttaa monenlaisia ongelmia kuten päänsärkyä, väsymystä ja stressiä. Niska-hartiaseutukin voi olla koetuksella, jos valaistus pakottaa työntekijän huonoon asentoon.


Oikea valaistus työpaikalla voi vähentää väsymystä - Lue lisää!
Viihtyisät taukotilat ovat tärkeä osa toimistokokonaisuutta.

3. Keho kiittää, kun asentoa voi vaihdella 

Työasentoa tulisi vaihtaa heti, kun siltä tuntuu – mutta ainakin tunnin välein. Liikkuminen vilkastuttaa verenkiertoa sekä virkistää mieltä ja kehoa.

”Töitä kannattaa tehdä välillä seisten, mutta sitäkin pitää tauottaa, jotta ryhti ei heikkene ja jalat väsy.”

Seisontamatto on lattiaa pehmeämpää ja joustavampaa materiaalia, joka vähentää polvien ja selän rasitusta seistessä.

Ergonomisessa tuolissa on monipuoliset säätöominaisuudet ja kehon liikkeisiin mukautuva keinumekanismi. Työpaikalle kannattaa hankkia yhteiskäyttöön myös muutama aktiivituoli, kuten pilates- tai satulatuoli. Lisää liikettä työpäivään saadaan toimistokäyttöön tarkoitetuilla kävelymatoilla ja kuntopyörillä.


Lue miksi kannattaa pitää kokous seisten

4. Hyvät tilat lisäävät yhteenkuuluvuutta

Yksi avokonttorin tärkeimmistä tehtävistä on yhteistyön helpottaminen. Kun tarjolla on istuinryhmiä spontaaneille pikapalavereille, mukavat taukotilat sekä erilaisia ryhmätyötiloja, työtä on helppo ja mukava tehdä yhdessä. Puhelinkopit ja hiljaiset työtilat takaavat työrauhan.

On myös hyvä muistaa, että jotkut kaipaavat enemmän yksityisyyttä kuin toiset. Tiloja voi rajata sermeillä ja seinäkkeillä.


Mieti toimintoja ja saat hyvin suunnitellun toimiston - Lue miten!

Tavoitteena nolla sairauslomapäivää

AJ Tuotteet on ergonomisen työympäristön asiantuntija, joka satsaa työhyvinvointiin myös omassa toiminnassaan. Vuonna 2021 asetettiin tavoitteeksi, ettei yksikään AJ Tuotteiden työntekijöiden sairauslomista johtuisi työolosuhteista.

Turvallinen ja ergonominen työympäristö on jokaisen työntekijän oikeus. Työturvallisuuslaki määrittelee, millä tavoin työntekijöiden hyvinvoinnista tulisi huolehtia. Viisas työnantaja tekee enemmän kuin minimin, sillä tuki- ja liikuntaelimistön ongelmat aiheuttavat paljon sairauspoissaoloja.

Uutiset ensimmäisten joukossa

Haluaisitko saada tietoa tuoteuutuuksista ja ajankohtaisista tarjouksista sekä vinkkejä työympäristön parantamiseen? Tilaa uutiskirjeemme ja saat ajankohtaiset uutiset suoraan sähköpostiin.
Ole hyvä ja odota...
*Klikkaamalla "Tilaa uutiskirje" vahvistan, että olen tutustunut tietosuojakäytäntöön ja suostun henkilötietojeni käsittelyyn.

Apua kalustamiseen suunnittelutiimiltamme

Kaipaatko apua toimiston kalustamisessa? Projektipalvelun ammittilaisemme auttavat sisustamaan inspiroivan ja toimivan työpaikan, jossa huomioidaan myös terveyttä edistävät asiat. Projektipalvelumme auttaa tarvittaessa koko kalustusprojektissa suunnittelusta asennukseen – veloituksetta.
Organisaatio
ViestikenttäLiitteet
Painamalla "Lähetä" vahvistan, että olen lukenut tietosuojakäytännön.