Tilannejohtaminen
Olemme perheyritys, jolla on 21 markkina-aluetta. AJ:lla työskentelemme jatkuvasti oman johtajuutemme kehittämiseksi. Ylpeänä voimme kertoa, että olemme työskennelleet yrittäjien ja yritysjohtajien kanssa yli 45 vuoden ajan. Salli meidän siis auttaa sinua työpaikan suunnittelussa - ja viedä johtajuusosaamisesi uudelle tasolle.
Mitä on tilannejohtaminen?
Tässä johtamismallissa keskitytään yksilöön eikä koko osastoon tai organisaatioon. Johtajan sopeuttaa käyttäytymisensä kuhunkin työntekijään tai seuraajiin, joka on yleisesti käytetty termi tässä yhteydessä. Työntekijöitä arvioidaan heidän pätevyytensä ja sitoutumisensa mukaan. Tämän arvioinnin perusteella johtaja valitsee sopivimman käyttäytymistavan. Tavoitteena on antaa jokaiselle työntekijälle edellytykset kehittyä ja saavuttaa täysi potentiaalinsa.
Tilannejohtamisen neljä kehitystasoa
Jotta johtajien on helpompi tulkita työntekijöidensä tarpeita, on saatavilla malli, joka perustuu vaihtelevien taitojen ja sitoutumisen erilaisiin yhdistelmiin. Esimerkiksi uusi työntekijä voi olla erittäin motivoitunut, mutta häneltä puuttuu työkokemusta, kun taas pitkäaikainen työntekijä voi olla pettynyt työtilanteeseensa eikä hänellä ole motivaatiota kehittyä ja parantaa suoritustaan. Nämä kaksi yksilöä tarvitsevat erityyppisen johtamistyylin päästäkseen lähemmäksi tavoitetta, jonka mukaan heistä tulee itseohjautuvia ja erittäin motivoituneita työssään.
Alla olevan mallin avulla esihenkilöt voivat seurata kunkin työntekijän kehitystä ja mukauttaa johtajuuttaan tilanteen muuttuessa.
- U1 - Matala pätevyys ja korkea sitoutuminen. Henkilö on innostunut työstään, mutta hänellä on vähän tai ei lainkaan kokemusta.
- U2 - Vähäistä tai jonkin verran osaamista ja vähäinen sitoutuminen. Pettynyt ja passiivinen työntekijä, jolla ei ole motivaatiota.
- U3 - Kohtalainen tai korkea osaaminen ja vaihteleva sitoutuminen. Hyvä työssään, mutta epävarma osaamisestaan.
- U4 - Korkea osaaminen ja korkea sitoutuminen. Itsenäinen ja tuloshakuinen työntekijä, joka on myös itseohjautuva.
Johtamistyylit tilannejohtamisessa
Johtamistyyleihin kuuluu tapa, jolla johtaja päättää jakaa tehtävät ja miten johtajan ja työntekijöiden välinen viestintä tapahtuu. Johtajan tavoitettavuuden taso ja luodun työsuhteen tyyppi ovat osa johtamistyyliä. Kaksi peruskäyttäytymistapaa ovat ohjaava käyttäytyminen ja kannustava käyttäytyminen.
Tilannekohtainen johtamistyylimalli osoittaa, kuinka paljon ohjausta ja tukea tarvitaan eri tilanteissa.
- S1 - Ohjaava johtamistyyli. Hyvin opettavainen ja vähän kannustava käyttäytyminen. Johtaja selittää, miten tehtävät suoritetaan.
- S2 - Valmentava johtamistyyli. Erittäin ohjaava ja hyvin kannustava käyttäytyminen. Johtaja selittää miksi ja motivoi työntekijää.
- S3 - Tukeva johtamistyyli. Vähän opettavainen ja hyvin kannustava käyttäytyminen. Johtaja ja työntekijä tekevät yhteisiä päätöksiä. Johtaja innostaa ja motivoi.
- S4 - Delegoiva johtamistyyli. Vähän ohjaavaa ja vähän tukevaa käyttäytymistä. Työntekijällä on suuri autonomia ja hänellä on tarvittavat resurssit.
Opi, miten voit parhaiten ottaa vastaan ja antaa rakentavaa kritiikkiä.
Kehitystason ja johtamistyylin yhteensovittaminen
Arvioimalla ensin, mikä neljästä kehitystasosta kuvaa parhaiten työntekijän tilannetta, esimies voi valita johtamistyylin, jonka numero vastaa sitä. Kehitystasolle 1 (U1) sopii tilannekohtainen johtamistyyli 1 (S1) ja niin edelleen. Jos esimerkiksi vasta palkatulla työntekijällä on alhainen pätevyys mutta korkea sitoutuminen, hän on tasolla U1. Tällöin tarvitaan opettavaista johtamistyyliä eli S1.
Edut ja haitat
Kuten kaikista johtajuusteorioista, myös tilannekohtaisesta johtajuudesta on sekä myönteisiä että kielteisiä näkemyksiä. Se ei sovellu kaikille johtajille tai kaikille työpaikoille.
Haitat
- Tämä malli asettaa suuria vaatimuksia johtajalle, jonka on oltava hyvin joustava ja kyettävä tulkitsemaan kunkin työntekijän tilanne oikein.
- Mallissa keskitytään vain yksilöihin, vaikka todellisuudessa saatetaan vaatia kykyä johtaa ryhmää eikä niinkään yksittäisiä työntekijöitä.
- Jotkut jopa väittävät, että teoria on vanhentunut eikä se toimi nykyaikaisessa organisaatiossa.
Edut
- Monet uskovat, että johtajan ajattelutapa mukauttaa johtajuus työntekijän tilanteeseen on hyvä lähtökohta.
- Malli osoittaa, miten johtajan tulisi käyttäytyä tavallisissa tilanteissa.
- Tilanteen vaatiessa on selvää, että johtaja ottaa kontrolloivan roolin ja antaa samalla yksittäiselle työntekijälle autonomiaa, kun kaikki toimii hyvin.
Lue lisää johtajuudesta täältä
Yhteenveto
Tilannejohtaminen on Paul Herseyn ja Ken Blanchardin 1960-luvulla kehittämä johtamismalli. Malli rakentuu työntekijän kehitystason arvioinnista ja johtajan sopeutumisesta vastaavaan johtamistyyliin. Tavoitteena on kehittää työntekijän sitoutumista, motivaatiota ja osaamista.