Negatiivisen palautteen vastaanottamisen ja antamisen taito
Mitä kritiikki on?
Kritiikki on latautunut sana, joka ei kuulosta useimmista ihmisistä kovin mukavalta. Tämä ei ole yllättävää, sillä kuka pitää siitä, että häntä arvostellaan?
Sanakirjan mukaan kritiikki tarkoittaa: hyökätä jotakuta vastaan osoittamalla virheitä ja epätarkkuuksia. Toinen tulkinta on: ansioiden ja puutteiden arvioiva tarkastelu. Tämä tarkoittaa, että kritiikki voi olla myös arvostavaa palautetta.
Lyhyesti sanottuna kritiikki on yhden tai useamman ihmisen tekemä arvio toisen tekemästä työstä tai suorituksesta. Kritiikki voi olla sekä myönteistä että kielteistä. Usein sen sijaan käytetään sanaa palaute, koska useimmat pitävät sitä ystävällisempänä.
Palautteen antaminen työyhteisössä - Miksi sinun pitäisi arvostella?
Rakentava palaute antaa meille mahdollisuuden kehittää ja parantaa työtämme. On aivan liian yleistä, että palaamme vanhoihin tapoihimme ja teemme sitä, mitä olemme aina tehneet. Siksi on arvokasta kuulla kollegan tai esimiehen näkemyksiä. He voivat nähdä asioita, jotka meiltä jäävät huomaamatta, kun olemme keskellä päivittäistä työtämme.
Sama pätee myös päinvastoin. Kun annat kollegalle rakentavaa negatiivista palautetta, se voi toivottavasti johtaa sen jälkeen parempaan yhteistyöhön. Yksinkertainen oikaisu voi parantaa työnkulkua, mikä hyödyttää kaikkia. Älä pelkää tuoda esiin asioita, joita mielestäsi voisi parantaa, mutta tee se objektiivisesti ja kollegasi tunteita kunnioittaen.
Palautteen merkitys - Miten antaa negatiivinen palaute työkavereille?
Mieti tarkkaan, mitä haluat sanoa kollegallesi. Onko se todella asiallista kritiikkiä vai oletko itse tyytymätön työtilanteeseesi ja etsit vikoja? Mitä voit tehdä, jotta asiat toimisivat paremmin?
Rakentavan palautteen tarkoituksena on auttaa vastaanottajaa kehittymään. On tärkeää, että nostat esiin asioita, jotka toimivat hyvin. Liian usein unohdamme antaa kiitosta silloin, kun asiat sujuvat hyvin ja työ on tehty oikein ja ajallaan. Kun huomautat asioista, jotka voidaan tehdä paremmin, sinun pitäisi myös selittää, miksi ja olla valmis keskustelemaan siitä, miten työntekijän pitäisi edetä. Saattaa olla tarpeen tehdä muutoksia, joihin yksittäinen työntekijä ei voi vaikuttaa. Turvallisen ja luovan työympäristön kannalta on tärkeää kuunnella toisiaan ja yrittää ymmärtää toistensa näkökulmaa.
Pidä tämä mielessäsi, kun annat negatiivista palautetta työntekijälle:
- Kehuja voi antaa muiden kuullen, mutta negatiivinen palaute on aina annettava yksin.
- Keskity positiiviseen, kun annat rakentavaa kritiikkiä.
- Älä tee henkilökohtaisia hyökkäyksiä, vaan ole aina objektiivinen.
- Muista, että tavoitteena on auttaa työntekijääsi ja kollegaa tulemaan entistä paremmaksi työssään.
- Päätä kritiikki aina johonkin myönteiseen!
Palautteen vastaanottaminen ammatillisesti - Miten hyväksyä kritiikki?
Miten reagoit negatiivisen palautteen kohteeksi joutumiseen? Suututko vai pystytkö kuuntelemaan, mitä oikeastaan sanotaan? Yritä olla ottamatta sitä henkilökohtaisesti ja kuuntele tosiasioita. Kysy kysymyksiä, jos negatiivinen palaute on mielestäsi epäselvää. Kun tiedät, mistä kritiikissä on kyse, sinun on analysoitava sitä. Voit aina pyytää palautetta myöhemmin, jos sinusta tuntuu, että sinun täytyy miettiä, mitä sanottiin. Tämä voi olla hyvä strategia, jos keskustelu on kiihtynyt. Ole rehellinen itsellesi. Onko kritiikki perusteltua vai epäoikeudenmukaista? Muista, että henkilökohtaiset hyökkäykset eivät ole koskaan hyväksyttäviä.
Anna kritiikki asianomaiselle henkilölle
Älä hiiviskele ja puhu sen henkilön selän takana, jonka suorituskykyä sinun mielestäsi pitäisi parantaa. Tämä ei johda mihinkään muutokseen ja luo vain negatiivisen työilmapiirin. Monien ihmisten mielestä on epämiellyttävää arvostella toista, mutta samalla he tuntevat tarvetta ilmaista tyytymättömyytensä. Käänny sen sijaan kyseisen henkilön puoleen ja selitä, miten se vaikuttaa työhösi. Anna toisen henkilön kertoa oma näkemyksensä ja yrittäkää löytää yhdessä ratkaisu. Jos sinusta tuntuu, ettet saa asiaasi perille, keskustele esimiehesi kanssa tilanteen ratkaisemiseksi.
Tee palautteen antamisesta tapa työyhteisössä
Vähennä kritiikin dramatiikkaa tekemällä palautteen antamisesta tapa. Kannustakaa toisianne, kun olette tehneet jotakin hyvin, ja kertokaa heti ystävällisellä tavalla, jos jokin on mennyt pieleen. Aloita kysymällä, mitä henkilö ajatteli tai miksi tehtävä viivästyi. Usein on olemassa olosuhteita, joista et ole tietoinen. Kun kommunikoimme avoimesti ja suoraan toistemme kanssa, vältytään monilta väärinkäsityksiltä. Varaa aikaa puhua siitä, miten haluat asioiden toimivan.
Ennen kuin annat palautetta, mieti, olisiko sopivampaa puhua asiasta kahden kesken sovitussa kokouksessa vai voisitko ottaa asian esille ohimennen. Osoita aina kunnioitusta ja pidä mielessä, että vaikka kritiikki ei loukkaisi sinua, kollegasi voi olla herkempi. Herkkyyden osoittaminen edistää hyvää työilmapiiriä.
Lue lisää johtajuudesta täältä
Mikä on palautteen hampurilaismalli?
Olet ehkä kuullut palautteen antamisen hampurilaismallista. Se on yksinkertainen ja toimii usein hyvin. Aloita tuomalla esiin myönteisiä asioita. Esitä sen jälkeen kritiikki mahdollisimman rakentavalla tavalla ja lopeta sitten johonkin myönteiseen.
Jos asia on vakava
Jos kritiikki liittyy johonkin vakavaan asiaan, kuten häirintään tai turvallisuusmääräysten noudattamatta jättämiseen, sinun on työntekijänä ilmoitettava asiasta esimiehellesi. Esimiehenä sinun tulisi ottaa yhteyttä henkilöstöosastoon tai yrityksen lakimieheen, jos epäillään rikosta. He voivat auttaa sinua mahdollisen poliisiraportin tekemisessä.
Yhteenveto
Kritiikki voi olla sekä myönteistä että kielteistä. Tee palautteen annosta luonnollinen osa työviikkoa, niin se ei kuormita niin paljon. Anna rakentavaa ja harkittua kritiikkiä ja mieti aina ennen negatiivisen palautteen antamista, onko se tarpeellista. Anna aina enemmän myönteistä kuin kielteistä kritiikkiä. Kun saat kritiikkiä, yritä olla ottamatta sitä henkilökohtaisesti. Mieti, onko kritiikki perusteltua ja mitä voit tehdä parantaaksesi työskentelytapojasi.