Luottamukseen perustuva johtaminen
Olemme perheyritys, jolla on 21 markkina-aluetta. Me AJ:lla työskentelemme jatkuvasti oman johtajuutemme kehittämiseksi. Ylpeänä voimme kertoa, että olemme työskennelleet yrittäjien ja yritysjohtajien kanssa yli 45 vuoden ajan. Salli meidän siis auttaa yritystäsi työympäristön suunnittelussa - ja viedä johtajuusosaamisesi uudelle tasolle.
Mitä on luottamukseen perustuva johtaminen?
Luottamukseen perustuvassa johtamisessa keskitytään luottamuksen luomiseen johtajien ja työntekijöiden välille. Tämä tehdään antamalla vastuuta ja vahvistamalla työntekijöiden sitoutumista ja itsenäisyyttä sekä yksilöllisesti että ryhmissä.
Johtamismallissa korostetaan, että johtajien tulisi antaa vastuuta ja voimaannuttaa työntekijöitään, mikä lisää heidän motivaatiotaan ja tuottavuuttaan, sen sijaan että johtajat keskittyisivät valvontaan ja käskyjen antamiseen. Johtaja toimii enemmänkin valmentajan tavoin, antaa tietoa ja vapautta tehdä päätöksiä organisaation puitteissa. Hän antaa palautetta ja tukee työntekijöiden kehittymistä.
Työskentely luottamukseen perustuvan johtamisen kanssa
Esimiehenä luottamukseen perustuvassa johtamistyössä on kyse muustakin kuin vain käskyjen antamisesta - kyse on vahvojen suhteiden rakentamisesta, yhteisten tavoitteiden asettamisesta ja työntekijöiden kasvamisen mahdollistamisesta. Se edellyttää sinulta johtajana kaikkien tiimin jäsenten kuuntelemista, arvostamista ja panoksen keräämistä. Nopeasti muuttuvassa maailmassa johtajana on helppo pyrkiä kontrolliin ja työskennellä vahvasti hierarkkisesti ylimmän johdon kanssa. Luottamukseen perustuvana johtajana ratkaisu on päinvastainen.
Työntekijöille luottamukseen perustuva johtajuus tarkoittaa aloitekykyä ja henkilökohtaista vastuuta, mutta unohtamatta kuitenkaan sitä, että yksi menestystekijöistä on kollektiivinen työskentely. Se antaa työntekijöille mahdollisuuden testata ideoitaan ja ottaa riskejä turvallisessa ja kannustavassa ympäristössä - sekä johtajien että kollegoiden tuella.
Miten antaa negatiivinen palaute työkavereille? - Lue lisää
Hyödyt ja haitat
Kuten kaikista johtamisteorioista, myös luottamukseen perustuvasta johtamisesta on sekä myönteisiä että kielteisiä näkemyksiä.
Se ei sovellu kaikille työntekijöille tai kaikkiin työpaikkoihin.
Mitä hyötyjä luottamukseen perustuva johtaminen tuo yritykselle?
- Luottamukseen perustuva johtaminen edistää työntekijöiden sitoutumista ja motivaatiota. Kun työntekijät tuntevat itsensä arvostetuiksi ja vastuullisiksi, he panostavat todennäköisemmin parhaansa ja lisäävät tuottavuutta.
- Malli voi myös edistää innovointia ja luovuutta. Kun tiimin jäsenet tuntevat olonsa turvalliseksi ja uskovat johtajuuteen, he todennäköisemmin jakavat uusia ideoita, uskaltavat kokeilla uusia asioita ja tehdä aloitteita.
- Työpaikalla, jossa luotetaan toisiinsa, syntyy turvallinen ja myönteinen työympäristö enemmän tai vähemmän automaattisesti. Se sekä lisää työntekijöiden hyvinvointia että vähentää stressiä.
Luottamukseen perustuvaan johtamiseen voi liittyä myös haittoja:
- Luottamukseen perustuvan johtamisen toteuttaminen voi kestää kauan, ja se vaatii harjoitusta, aikaa ja kärsivällisyyttä sekä johtajilta että työntekijöiltä. Luottamuksen rakentaminen voi myös olla vaikeaa, varsinkin jos johtaminen on aiemmin ollut selvästi hierarkkista. Luottamus on hyvin helppo myös menettää.
- On aina olemassa riski, että työntekijät käyttävät väärin luottamusta, josta luottamukseen perustuvassa johtamisessa on kyse. Kun itsenäisyys ja valtuudet lisääntyvät, luottamusta voidaan käyttää hyväksi henkilökohtaisen hyödyn saamiseksi.
- Luottamukseen perustuvaan johtajuuteen kuuluu olennaisena osana kyky tehdä yhteistyötä, mikä ei sovi kaikille. Johtajana voi olla suuri työ saada kaikki työntekijät ymmärtämään yhteistyön merkitys.
Tässä voit lukea lisää johtamisesta
Yhteenveto
Luottamukseen perustuva johtaminen on johtamismenetelmä, jolla pyritään rakentamaan luottamusta johtajien ja työntekijöiden välille antamalla vastuuta ja kannustamalla sitoutumiseen ja itsenäisyyteen. Johtaja toimii pikemminkin valmentajana kuin autoritaarisena hahmona. Tämän mallin etuja ovat muun muassa työntekijöiden suurempi aloitteellisuus ja motivaatio sekä se, että se tarjoaa turvallisemman työympäristön. Haittapuolina voivat olla luottamuksen väärinkäytön riski, se, että sen rakentaminen vaatii paljon. Haasteena voi olla saada kaikki työntekijät haluamaan työskennellä yhdessä.