Viisi vinkkiä onnistuneeseen toimistolle paluuseen
Jos olet tehnyt töitä etänä tai hybridityönä pitemmän aikaa ja olet nyt palaamassa fyysiseen toimistoon kokoaikaisesti, voi olla hyvä miettiä toimistoympäristön päivittämistä ja inspiroivan työympäristön rakentamista. Alta löydät muutaman vinkin onnistuneeseen toimistolle paluuseen.
1. Varaa aikaa sosiaaliselle toiminnalle
Kun kalenterista on varattu joka viikolle oma sosiaalinen tapahtumansa, työntekijöillä on jotakin hauskaa, mitä odottaa. Työntekijä saa tauon työstä ja aikaa seurustella, tutustua työkavereihin ja ylläpitää yhteisöllisyyttä. Kun tapahtuma, kuten kahvihetki, on suunniteltu ja varattu kalenteriin, siitä tulee luonnollinen osa työviikkoa.2. Päivitä toimistokalustus, jotta se vastaa modernin toimiston tarpeisiin
Toimistolle paluu tuo mukanaan uusia haasteita, koska tarpeet ovat osin uusia. Neuvotteluhuoneiden lisääminen ja lounge-tilojen rakentaminen luovia kokouksia varten ovat joitakin keinoja vastata pitkäaikaisen etätyön luomiin uusiin tarpeisiin. Jos avointa tilaa ei ole riittävästi, päivitetyt kalusteet ja monikäyttöiset ratkaisut, kuten seinäkkeet ja nojatuolit, voivat piristää työympäristöä.3. Tarjoa työntekijöille joustavuutta
Suurin muutos toimistolle palaamisessa on se, että työntekijällä ei ole samaa joustavuutta arjessaan kuin aikaisemmin. Yksi tapa ratkaista tämä on tarjota työntekijöille joustavampia työaikoja, jotta he voivat paremmin tasapainottaa arkeansa. Voit esimerkiksi antaa kaksi tuntia joustoa aamulla klo 07:00-09:00 ja kaksi tuntia iltapäivällä klo 16:00-18:00, jollei tällaista käytäntöä ole aikaisemmin ollut.4. Arvioi säännöllisesti työntekijöiden kokemuksia toimistotyöstä
Seuraa työntekijöiden hyvinvointia jatkuvasti. Lähetä säännöllisesti kyselyitä työntekijöille, jotta saat hyvän käsityksen siitä, mitä heiltä puuttuu tai mitä he arvostavat toimistotyössä. Näin työtapoja ja -välineitä voidaan kehittää vastaamaan nykyisiin ja uusiin tarpeisiin. Kyselyssä voidaan käsitellä kaikkea hyvinvoinnista toimistokalusteisiin ja koulutukseen, joka tarjoaisi työntekijöille mahdollisuuksia urakehitykseen.5. Toimintatavat ja niiden viestintä
Luo selkeät viestintätavat ja sosiaaliset säännöt, joita on helppo noudattaa. Säännöt voivat käsittää esimerkiksi sen, miten ja milloin saa työskennellä häiriöttä ja miten kokous tulisi järjestää. Selkeät ohjeistukset ovat sekä hyödyllisiä että välttämättömiä miellyttävän työympäristön luomiseksi toimistossa.
Uutiset ensimmäisten joukossa
Haluaisitko saada tietoa tuoteuutuuksista ja ajankohtaisista tarjouksista sekä vinkkejä työympäristön parantamiseen? Tilaa uutiskirjeemme ja saat ajankohtaiset uutiset suoraan sähköpostiin.Ole hyvä ja odota...
*Klikkaamalla "Tilaa uutiskirje" vahvistan, että olen tutustunut tietosuojakäytäntöön ja suostun henkilötietojeni käsittelyyn.