Ruokailusta yhteisöllisyyteen: Positiivisen lounaskokemuksen suunnittelu

Ruokailusta yhteisöllisyyteen: positiivisen lounaskokemuksen suunnittelu

Paikka rentoutumiselle mutta myös mahdollisuus seurustella – koulun ruokala on tila, jossa oppilaat ja aikuiset kokoontuvat, mutta oppimisvaatimukset eivät ole keskiössä. Dibber International Schoolissa Sollentunassa halusimme yhdessä opettajien, rehtorin ja The Good Meal -konseptin kanssa luoda tilan, joka edistää terveyttä, hyvinvointia ja yhteisöllisyyttä.
Jeremy Brooks on Sollentunan Dibber International Schoolin rehtori, ja hänelle oli ensisijaisen tärkeää, että koulun uusi ruokala olisi paikka, jossa on rauhallinen ilmapiiri ja jossa sekä lapset että aikuiset voivat kerätä uutta energiaa ja viihtyä. Hän uskoo, että on selvää, että lapset todella arvostavat uutta ruokalaansa. 
”Ensimmäisinä päivinä huomasimme suurimman eron siinä, että lapset olivat erittäin innoissaan ja onnellisia, koska se oli täysin uusi ympäristö. Mutta huomaamme, että uusi ruokala on nyt rauhoittanut heitä, kun he ovat tottuneet siihen enemmän,” hän sanoo. 
Andreas Broman, yhteiskuntaopin opettaja Dibber International Schoolissa Sollentunassa

Andreas Broman on yhteiskuntaopin opettaja koulussa ja on samaa mieltä vaikutuksesta, jonka ruokala on tehnyt lapsiin. Hän uskoo, että oppilaat ovat nyt rauhallisempia luokassa syömisen jälkeen ja että on huomattavissa, että he ovat voineet rentoutua enemmän lounaan aikana.

Ravitsevan ja herkullisen ruoan tarjoaminen koululaisille on ensiarvoisen tärkeää heidän terveydelleen ja hyvinvoinnilleen. Tutkimukset osoittavat, että hyvä ja tasapainoinen koululounas voi vaikuttaa lasten keskittymiskykyyn ja oppimiseen sekä käyttäytymiseen. Sollentunan koulussa Dibber pyrkii maailmanlaajuisen The Good Meal -konseptinsa kautta tarjoamaan ravitsevaa ja herkullista ruokaa oppilaille edistääkseen heidän terveyttään ja hyvinvointiaan. Yhdessä vastikään sisustetun ruokalan kanssa tavoitteena oli viedä lounaskokemus uudelle tasolle.

Rickard Lundberg vastaa The Good Meal -konseptista ja uskoo, että miellyttävä ilmapiiri luo oikeat olosuhteet hyvälle ruokahalulle.

”Syömme lounaan joka päivä, ja ympäristö, jossa syömme, on myös olennainen osa ateriaa. Miellyttävä ruokailuympäristö auttaa helpottamaan keskusteluja. Mukavuus on jotain, mitä odottaa. Uskomme, että opettajien keskustelut oppilaiden kanssa ovat erittäin tärkeitä, aina siitä, miten heidän päivänsä on mennyt, siihen, mitä ruokaa tänään on tarjolla,” hän sanoo.

Liikunnanopettaja Anja Knezevic kohtaa oppilaita päivittäin, kun he tarvitsevat energiaa liikuntaan eivätkä istu pulpeteissaan. Hän huomasi heti, että uusi ruokala ja lounaskokemus vaikuttivat positiivisesti sekä ruokalan sisällä että sen ulkopuolella.

”Oppilaat nauttivat uudesta ruokalastamme. Se on nyt erittäin rauhallinen paikka syödä, ja he todella pitävät ympäristöstä. Opettajana näen myös, että ruokala vaikuttaa heidän yleiseen hyvinvointiinsa - ja heidän akateemiseen suoritukseensa,” hän sanoo.

Yhteisöllisyys ja vihreys

Yhteiskuntaopin opettaja Andreas Broman syö itse lounasta ruokalassa joka päivä, ja hän kokee, että lapset ovat nyt motivoituneempia menemään ruokalaan. Aikaisemmin ruokala oli paikka syömistä varten, josta lähdettiin nopeasti pois, mutta nyt hän näkee, että he viipyvät siellä mielellään pidempään ja seurustelevat.

Hänen henkilökohtainen suosikkinsa uudessa ruokalassa näyttää olevan se, mikä on sekä aikuisten että lasten suosikki - mahdollisuus istua eri tavoin. Aiemmin pitkät pöydät olivat nyt korvattu erikorkuisilla ja eri osastoilla varustetuilla pöydillä ja tuoleilla.

Kun kuudes luokka saapuu ruokalaan syömään, he hajaantuvat nopeasti ympäri huonetta. Jotkut istuvat heti korkeille pöydille, kun taas toiset asettuvat suorakulmaisten pöytien ääreen, joissa on penkit* sen sijaan, että niissä olisi ruokalan tuolit.

Nellie ja Signe ovat samassa luokassa ja molemmat ovat samaa mieltä siitä, että penkit ovat heidän suosikkipaikkansa istua, koska heidän ei nyt tarvitse ahtautua.

”Mielestäni uudet penkit ovat loistavia, koska voimme istua neljä toisella puolella ja kolme toisella puolella. Joten kenenkään ei tarvitse istua pöydän reunassa,” sanoo Nellie.

Se, että jokainen pöytäosasto on myös hieman suojattu korkeilla kasvilaatikoilla*, on jotain, mitä myös luokkatoverit arvostavat erityisen paljon. Kasvilaatikot tuovat vehreyttä ja väriä, mutta toimivat myös tapana luoda pienempiä tiloja huoneeseen ruokailun aikana.

”On mukavaa voida istua vähän itseksemme ystävien kanssa nyt. Aikaisemmin kaikki istuivat yhdessä, mutta nyt voimme valita, haluammeko istua monen kanssa vai vain muutaman kanssa,” Azjargal selittää.

Kuinka saimme koulun uuden ruokalan onnistumaan?

AJ:lla työskentelemme asiakkaiden kanssa niin, että luomme kattavan kuvan heidän tarpeistaan, jotta voimme olla pitkäaikainen kumppani heille. Kyse on enemmän kuin pelkästä toimittamisesta, kyse on yhteistyöstä, jossa voimme hyödyntää asiantuntemustamme sisustussuunnittelussa – jolloin rehtorit ja opettajat voivat keskittyä oppilaisiin ja heidän toimintaansa.

On meille ratkaisevan tärkeää, että kehittämämme ratkaisut tukevat koulun opetussuunnitelmaa. Dibber International Schoolissa Sollentunassa tavoitteena oli lisätä hyvinvointia ja luoda positiivinen kokemus lounaan ympärille heidän The Good Meal -konseptillaan.

Anna Eneroth on AJ Produkterin sopimusvastaava itsenäisille kouluille ja uskoo, että yksi suurimmista vahvuuksistamme on, että voimme työskennellä asiakkaan kanssa visiosta asennukseen saakka.

”Olemme mukana aikaisessa suunnitteluvaiheessa, usein kehittäen kokonaisia kalustekonsepteja asiakkaan kanssa varmistaaksemme, että ne vastaavat heidän profiiliaan ja brändiään,” sanoo Anna.

Rehtori Jeremy Brooksille oli ratkaisevan tärkeää saada apua uuden ruokalan suunnittelussa alusta loppuun.

”Syy siihen, että valitsimme AJ:n, oli se, että voimme istua heidän kanssaan alusta alkaen ja selittää tarpeemme. He ovat olleet mukana jokaisessa vaiheessa, aina tähän päivään asti. Minun asiantuntemukseni on opetuksessa, ei kalusteissa tai ruokaloissa. Mutta heidän asiantuntemuksensa ansiosta olemme yhdessä pystyneet luomaan vähän taikaa uuteen ruokalaamme.”

Pedagogiset ateriat - The Good Meal

The Good Meal on yhteinen konsepti kaikille Dibberin kouluille ja päiväkodeille sekä Ruotsissa että sen ulkopuolella. Konseptin on kehittänyt Dibber yhdessä koulun kokkien ja opettajien kanssa luodakseen aterioita, jotka ovat enemmän kuin pelkkää ruokaa lautasella. Kaikki ruoka valmistetaan keskitetysti yhteisessä keittiössä ja sitten kypsennetään paikallisesti kussakin koulussa ja päiväkodissa. Tällä tavalla varmistetaan, että ruoka säilyttää saman korkean laadun ja ravintoarvon riippumatta siitä, mihin kouluun lapset menevät. Konsepti perustuu neljään peruspilariin: hyvät raaka-aineet, hyvä tieto, ympäristötietoisuus ja hyvä kokemus ruoasta. Aika, jonka oppilaat ja opettajat viettävät syömällä, tulisi myös olla rauhallinen ja miellyttävä hetki, jolloin on mahdollisuus keskusteluihin oppilaiden kesken ja oppilaiden ja opettajien välillä.

Sisustusehdotuksemme lyhyesti:

Sekoituksella eri istuinkorkeuksia, osastoja ja rauhallista värimaailmaa loimme viihtyisän ja kutsuvan ruokalan, jossa sekä aikuiset että lapset voivat viihtyä vuosia.

*Lisätietoja tästä tuotteesta saat ottamalla yhteyttä meihin osoitteeseen projektimyynti@ajtuotteet.fi

Tarvitsetko apua ruokalan sisustamiseen?

Tarvitsetko inspiraatiota tai apua projektin toteuttamiseen, joka parantaa ruokailuympäristöä koulussasi? Meillä AJ Tuotteilla on omistautunut suunnittelutiimi ja autamme mielellämme projektissanne.

Lähetä sähköpostia tai soita meille numeroon 010 32 888 50.
Lähetä sähköposti  

Tutustu meidän koulukalusteisiimme