Sahanpurusta energiaa ja styroksiton tulevaisuus
Agnieszka Marjańska on toiminut Puolan tehtaan ympäristöasiantuntijana vuodesta 2022 lähtien, ja hänellä on monia tehtäviä tehtaan ympäristötyössä. Kyse ei ole vain jokapäiväisestä jätehuollosta ja kierrätettävän jätteen lisäämisestä, vaan tarkoituksena on eskaloida koko tehtaan ympäristöajattelua.
- Juuri nyt meillä on 100 kilowatin aurinkopaneelit, mutta suunnitteilla on vielä 500 kilowatin lisäys. Lähitulevaisuudessa haluamme laajentaa energiajärjestelmäämme energiatehokkuuden parantamiseksi entisestään.
Aurinkopaneelien asentaminen on tuonut laitokseen uusiutuvaa ja paikallisesti tuotettua sähköä. Ostettu sähkö väheni 6,6 prosenttia vuodesta 2021 vuoteen 2022, ja itse tuotettu sähkö oli 3,4 prosenttia sähkön kokonaiskulutuksesta vuonna 2022. Tämä on osaltaan vähentänyt lämmityksestä ja sähköstä aiheutuvia kasvihuonekaasupäästöjä 6,6 %.
Sahanpurun hyötykäyttö
Aivan tehtaan nurkan takana, vain kivenheiton päässä aurinkopaneeleista, on suuri siilo, joka on yhteydessä rakennukseen. Tänne tulee valmistusprosessissa syntyvää sahanpurua sen jälkeen, kun muun muassa lastulevyjen ylijäämäosat on murskattu. Ylijäämälevyt ja puu kuljetetaan hihnalla suoraan tehtaan sisällä murskaimeen, jossa sahanpuru puristetaan paikoilleen pelleteiksi, jotka ovat valmiita poltettavaksi.
- Kierrätämme suuren osan valmistuksessa syntyvästä sahanpurun määrästä laitoksen lämmitysenergiaksi. Talvella se lämmittää tilat ja lämpimän veden ja kesällä vain lämpimän veden, Agnieszka selittää.
Sahanpuru, jota ei puristeta pelleteiksi, sen sijaan kerätään talteen ja lähetetään takaisin lastulevyjen valmistajalle, jolloin siitä tulee uusia levyjä.
Väistämätön muovi
Jos ulkona keskitytään aurinkopaneelien määrän kasvattamiseen ja resurssien hyödyntämiskyvyn lisäämiseen, sisätiloissa on päinvastoin. Täällä tavoitteena on vähentää mahdollisimman paljon. Tehtaalla kyse on materiaalien käytön jokaisen osan tarkistamisesta tuotannossa. Vuoden 2022 aikana käynnistettiin useita hankkeita eri materiaalien jätteen synnyn vähentämiseksi, mikä johti siihen, että lähes 60 prosenttia jätteen kokonaismäärästä kierrätettiin.
Tavoitteena on jättää muovi mahdollisimman paljon pois tulevaisuudessa, vaikka se on vaikein materiaali välttää kokonaan. Tästä lähtien on tärkeää varmistaa, että kaikki jäljelle jäävä muovi lajitellaan huolellisesti kierrätykseen - tai käytetään mahdollisimman tehokkaasti.
Agnieszka osoittaa robottia, joka liikkuu tavaralavan ympäri ja pakkaa kaiken tehokkaasti. Vaikka muovikalvoa käytetäänkin, hän selittää, miten suuri ero on manuaalisesti tai koneellisesti pakatun kuormalavan välillä.
- Koneellisesti kääritty lava tarvitsee vähemmän muovia, koska kone pystyy venyttämään kalvon tiiviimmin ja tiiviimmin lavan ympärille, mikä vähentää myös tavaroiden vaurioitumisriskiä, joten muovia ei tarvitse käyttää yhtä monta metriä.
Tulevaisuus ilman styroksia
Toinen pakkauksissa yleisesti käytetty materiaali on styroksi. Se vaimentaa iskuja, painaa vähän ja sitä on kätevä käyttää täyteaineena, mitä on vaikea ohittaa. Mutta tässäkin on selkeä tavoite näkyvissä.
Jotta tavaroita voitaisiin pakata mahdollisimman tehokkaasti, ostetaan valmiita styroksikappaleita sekä suurempia kappaleita, jotka leikataan tarkkoihin mittoihin, jotta ne voidaan sovittaa tiettyihin tuotteisiin. Kaikki jäljelle jäävä styroksi, jota ei voida käyttää mihinkään muuhun, lähetetään takaisin valmistajalle, jotta se voidaan kierrättää ja muuntaa uudeksi styroksiksi.
- Styroksia käytetään usein tuotteiden pakkaamiseen. Koska lähetämme tehtaalta viikossa 25-30 kuorma-autollista kalusteita, käytämme sitä suuria määriä. Lyhyellä aikavälillä tavoitteena on kuitenkin vähentää käyttöä 50 prosentilla ja pitkällä aikavälillä käyttää mahdollisimman vähän, toivottavasti ei lainkaan, Agnieszka sanoo.
Vaihtoehtona styroksille on alettu käyttää 100-prosenttisesti kierrätyspaperista valmistettua hunajakennomateriaalia. AJ Tuotteiden QBUS-sarjan pakkauksissa ei siis käytetä lainkaan styroksia. Jos täytemateriaalia tarvitaan, käytetään hunajakenno- tai aaltopahviratkaisuja.
Jos se voidaan lajitella, se pitäisi lajitella
Kaikkialla tehdasalueella on jätteiden lajitteluasemia sekä pienemmille että suuremmille jätteille. Kaikilta tehtaan osastoilta löytyy säiliöitä jätteille, jotka tulevat kyseisestä koneesta tai työstä. Kaikki pahvista ja pakkausmuovista, metallista ja puusta tulee kierrättää, jos vain mahdollista.
- Suurempien paperi- ja muovimäärien osalta olemme asentaneet koneita, jotka täytetään päivän aikana. Kun kone on täynnä, materiaali puristetaan kuutioksi, joka vie huomattavasti vähemmän tilaa kuin jos materiaali olisi vain kasassa tai irrallaan astiassa. Näin se on sekä tilatehokasta että helpompi kuljettaa kierrätykseen, Agnieszka kertoo.
Kestävä puu
Vuonna 2021 AJ Tuotteiden pääkonttorin ja puolalaisen tehtaan välillä käynnistettiin kuormalavaprojekti. Tarkoituksena oli parantaa tehtaalta tulevien kuormalavojen laatua, jotta niitä voidaan käyttää pidempään ja kierrättää pidemmälle. Lavakokoja on säädetty ja mukautettu tuotteiden ja käytön mukaan. Virroissamme voidaan käyttää useita kuormalavakokoja, ja ne kuormalavakoot, jotka eivät toimi, lähetetään Halmstadin varastosta Puolan tehtaalle uudelleenkäyttöön. Hankkeen tuloksena kuormalavat ovat nyt laadukkaampia, mikä on pidentänyt niiden käyttöikää ja vähentänyt puujätettä.
Mikä on Puolan tehtaan ympäristötyön tulevaisuus? Agnieszka uskoo, että se on jatkuvaa kehittämistä ja parantamista. Jos pakkausmateriaalia ei ole mahdollista jättää kokonaan pois, tarvitaan kiertävä ajattelutapa. Ja jokainen prosentti, joka voidaan leikata sähkönhankinnasta, on askel oikeaan suuntaan kohti vastuullisempaa tuotantoa.
Minkälaista on olla naisjohtaja teollisuudessa ja tuotannossa? Lue tästä!