Aktiivinen luokkahuone – Vammarskolan, Valdemarsvik
Pulssia nostattava liikunta parantaa oppimistuloksia
Pulsprojektet -hankkeen käynnisti neljä Vammarskolanin opettajaa, jotka halusivat parantaa oppilaiden oppimista perustuen tutkimuksiin siitä, miten fyysinen aktiivisuus vaikuttaa aivoihin. Kun kokeilu tehtiin kolmen lukuvuoden aikana, koulussa oli vain yksi luokka, jossa kaikki oppilaat hyväksyttiin kaikissa oppiaineissa. Tässä satunnaisesti valitussa luokassa oli kolmena päivänä viikossa pulssia nostattavaa liikuntaa normaalien parin liikuntatunnin lisäksi.
Tulokset puhuivat puolestaan ja menestys on jatkunut vuosia, kun opetusmenetelmä otettiin käyttöön koko yläkoulussa.
Miten liikkumisen edut viedään luokkahuoneeseen?
Kun pulssiharjoittelusta oli tullut osa arkea, opettajat miettivät miten voisivat edistää oppimista myös luokkahuoneen sisällä. Liikkuen oppiminen oli uuden aktiivisen luokkahuoneen kalustuksen perusajatus.
– Opimme jaloista ylöspäin, sanoo Mats Nahlbom, yksi Pulsprojektet -hankkeen perustajista. Liikunta ja oppiminen kuuluvat yhteen; tästä on tullut yksi aktiivisen luokkahuoneen opetuksen pilareista.
AJ:lta pyydettiin apua sopivien kalusteiden toimittamisessa, kun konsepti otettiin käyttöön. Teimme kalustusehdotuksen, joka täytti halutut kriteerit tämän innovatiivisen opetusmenetelmän osalta.
Tarvitsetko apua oman kalustusprojektin kanssa? Klikkaa tästä!
Aktiiviseen luokkahuoneeseen ja opetusmenetelmään sopivat koulukalusteet
Oppilaat tekevät töitä pareittain tai kolmen hengen ryhmissä. He oppivat jakamalla ja kyseenalaistamalla toistensa tietämystä. Ääntä vaimentavat kolmionmalliset oppilaspöydät sopivat hyvin tähän tarkoitukseen, koska niistä voi rakentaa eri muodostelmia. Kalusteita on lisäksi helppo siirtää erilleen esimerkiksi koetilaisuuden ajaksi.
Seisten työskentely aktivoi kehoa ja helpottaa oppimista, joten lasikirjoitustaulut ovat tärkeitä apuvälineitä opetuksessa. Niitä on sijoitettu seinien vierustalle eri puolella luokkaa. Tämä työskentelytapa tarjoaa opettajalle paremman yleisnäkymän huoneesta.
Mahdollisuus vaihdella työasentoa helpottaa oppilaiden kykyä keskittyä tiettyyn aiheeseen. Oppilastuoleissa on siten ergonominen istuin, joka tarjoaa hyvän istumamukavuuden ja mahdollisuuden istua eri asennoissa. Lisäksi luokkahuoneessa on useita pieniä säädettäviä oppilaspöytiä, aktiivituoleja ja mukava sohva.
Joustavat koulukalusteet tarjoavat oppilaille mahdollisuuden vaihdella työasentoa, mikä parantaa keskittymiskykyä. Lisäksi on helppo kalustaa luokkahuone uudestaan tarpeen mukaan eri tehtäviä varten.
Aktiivinen luokkahuone – neljä vinkkiä
- Oppilaat oppivat tekemällä yhteistyötä ja toisiaan auttamalla.
- Koska fyysinen aktiivisuus vaikuttaa positiivisesti oppimiseen, eri tehtäviä tehdään seisoen ja/tai kävellen.
- On helpompi keskittyä työtehtävään, kun oppilaat voivat vaihdella työasentoaan ja liikkua huoneessa vapaammin. Opetusta tauotetaan nk. brain breaks -tauoilla; lyhyillä tauoilla, jotka tuovat happea aivoille ja uutta energiaa.
- Kun oppilaat käyttävät luokkahuoneen kirjoitustauluja, opettajan on helpompi nähdä kuka tarvitsee apua.
Jatkoa on jo suunnitteilla
Muutaman vuoden käytön perusteella voidaan sanoa, että aktiivinen luokkahuone on suosittu niin opettajien kuin oppilaiden kesken. Oppilat pitävät liikkumisvapaudesta ja vaihtelevat mielellään työpistettä. Opettajat pitävät yleisnäkymästä ja arvostavat sitä, että voivat auttaa montaa oppilasta samanaikaisesti, koska useimmiten töitä tehdään ryhmissä.
– Aikuisilla on korkeussäädettävät toimistokalusteet, jotta he voivat suoriutua työstään hyvin. Aktiivisessa luokkahuoneessa oppilailla on samat mahdollisuudet, sanoo Daniel Hermansson.
Luokkahuone on aineneutraali ja sitä käytetään tällä hetkellä kielten ja matematiikan opetuksessa. Tavoite on, että seuraava aktiivinen luokkahuone on valmis syksyksi 2022, jolloin myös muita aineita aletaan opettaa uuden menetelmän mukaisesti.
Pulsprojektet – mikä se on?
Vammarskolanin yläkoulun oppilailla on pulssia kohottavia liikuntaharjoituksia kolme kertaa viikossa normaalien liikuntatuntien lisäksi. Jotta harjoittelusta saadaan paras teho, oppilat pyrkivät tekemään harjoituksia 70% maksimipulssistaan vähintään 20 minuutin ajan. Harjoittelua tehdään eri tavoilla: Pallopelein, soutulaittein, juosten, kuntopyöräillen jne.
Se, että liikunnalla on vaikutusta, näkyy hyvien oppimistulosten lisäksi mm. siinä, että oppilaat nukkuvat ja syövät paremmin sekä ovat liikunnallisempia vapaa-ajallaan.
Projektin käynnistivät Mats Nahlbom, Daniel Hermansson, Daniel Kristoffersson ja Mike Andersson sen jälkeen, kun he kuulivat aivotutkijan luennon siitä, miten oppiminen tapahtuu ja miten fyysisen aktiviteetin on todettu parantavan oppimistuloksia. Nelikko on saanut inspiraatiota mm. Harvardin professori John Rateyn kirjasta ”S.P.A.R.K.” ja käytännön esimerkeistä Naperville Central High -koulusta Chicagosta. He jakavat mielellään kokemuksiaan - ole yhteydessä daniel.hermansson@valdemarsvik.se lisätiedoista.