Näin rakennat toiminnallisen oppimisympäristön luokkahuoneeseen
Hyödyksi niin keholle kuin mielelle
Aktiivisen luokkahuoneen konsepti perustuu yleiseen tutkimustietoon. On tiedossa, että fyysinen aktiviteetti vaikuttaa aivoihin, että liikkuminen ja oppiminen kulkevat käsi kädessä, ja että työasennon vaihteleminen parantaa keskittymiskykyä. Lisäksi työasennon vaihteleminen istumisen ja seisomisen välillä kasvattaa lihasvoimaa, parantaa tasapainoa ja vilkastuttaa verenkiertoa. Näin aktiivisen luokkahuoneen kalustuksella on positiivisia vaikutuksia niin henkiseen kuin fyysiseen hyvinvointiin.
Säädettävät oppilaspöydät auttavat työasennon vaihtelemisessa
Korkeussäädettävät oppilaspöydät tarjoavat oppilaille monta mahdollisuutta. He voivat itse valita miten vaihtelevat työasentoa istumisen ja seisomisen välillä – miksei voisi myös puolittain seisoa jakkaraa vasten.
Työasennon vaihteleminen vähentää yhtäjaksoisesta istumisesta aiheutuvia rasitustiloja sekä parantaa keskittymiskykyä. Luokkahuoneen kalustuksessa voidaan myös yhdistää matalia ja korkeita pöytiä. Näin voidaan vaihdella paikkaa - ja siten työasentoa - riippuen koulutehtävistä.
Erilaiset istuimet edesauttavat aktiivista istumisasentoa
Istumisessa ei itsessään ole mitään vikaa, mutta on tärkeää, ettei istuta koko ajan samassa asennossa. Koska kaikilla on oma istumistyylinsä, monikäyttöisistä oppilastuoleista on etua. Valitse esimerkiksi tuolimalli, jota voi käyttää niin etu- kuin takaperin. Aktiivituolit ja satulatuolit varmistavat ryhdikkään ja aktiivisen istumisasennon. Niiden korkeutta voidaan säätää, mikä myös tarjoaa vaihtelua istumisasentoon. Ne harjoittavat vatsalihaksia, mikä parantaa ryhtiä ja pitää kehon liikkeessä myös istuttaessa. Rasitusta ei välttämättä edes tunne.
Erilaisia istuimia voi hankkia oppilaiden yhteiskäyttöön, jolloin koulupäivän aikana oppilaat voivat vaihdella eri istuinten välillä.
Pura energiaa sopivan koulukalustuksen avulla
Oppiminen paranee fyysisestä aktiviteetista. Monilla oppilailla voi lisäksi olla vaikeuksia istua paikoillaan. Täydennä luokkahuoneen kalustusta koulukäyttöön tarkoitetulla kuntopyörällä ja/tai poljinlaitteella. Fyysinen aktiviteetti edesauttaa tutkimusten mukaan oppimista, joten nämä tuotteet ovat hyödyksi oppimiselle ja keskittymiselle. Lisäksi ne voivat rauhoittaa luokkahuoneen tunnelmaa.
Kuntopyörää ja poljinlaitetta voidaan helposti siirtää eri oppilaiden välillä. Kuntopyörää voi käyttää istuimena, ja poljinlaitetta normaalin oppilastuolin kanssa. Kuntopyörää löytyy kahta mallia: yksi 140-160 cm pituisille henkilöille ja toinen sitä pitemmille.
Vinkki! Ylimääräinen haaste
Rakenna liikunnallinen oppimisympäristö kouluun! Kuntopyörän avulla oppilaat saavat liikunnan hyödyt samalla kuin opiskelevat. Pyöräily vilkastuttaa verenkiertoa ja nostaa happitasoja, mikä antaa lisää energiaa ja parantaa keskittymiskykyä.
Tutustu täällä kuntopyörään
Valkotaulut ja lasikirjoitustaulut
Seisominen parantaa yhteistyökykyä, joten ryhmätyöskentely seisten on hyvä tapa. Tähän tarkoitukseen sopivat esimerkiksi korkeammat pöydät.
Ryhmätyön tulokset voidaan kirjoittaa valkotaululle tai lasikirjoitustaululle. Näin myös muut ryhmät voivat helposti tutustua tuloksiin, ja oppilaat voivat oppia toisiltaan. Kun käytetään kirjoitustauluja, opettajan on helpompi seurata oppilaiden työskentelyä ja auttaa tarvittaessa.
Muista äänenvaimennus
Kun luokkahuoneessa työskennellään tiiviisti yhdessä, äänitaso voi nousta. Tähän auttavat eri akustiikkatuotteet sekä toimiva äänenvaimennus. Kattoon ja seinään kiinnitettävät akustiikkapaneelit ovat yleensä hyvä investointi. Kangasverhoillut sohvat, seinäkkeet ja paksut verhot vaimentavat myös ääntä. Ääntä vaimentavat pinnat pulpeteissa ja oppilaspöydissä vähentävät yleistä melua, joka johtuu kirjojen ja kirjoitusvälineiden käytöstä.
Matot vaimentavat myös ääntä, ja samalla oppilaat voivat myös valita rennomman työskentelyasennon esimerkiksi maaten. Makoilu ei kuulosta aktiiviselta, mutta aktiivisessa luokkahuoneessa työasennon vaihteleminen on tärkeää.
Neljä vinkkiä:
- Valitse oppilaspöydät, lattiasermit ja kirjoitustaulut, joissa on lukittavat pyörät. Silloin luokkahuoneen kalustuksen uudelleenjärjestäminen on helppoa ja huonetta voidaan käyttää eri lailla eri tehtäviin.
- Tutkimusten mukaan yhteistyökyky paranee seistessä. Lisäksi osallistuminen tehtävään on aktiivisempaa. Siksi ryhmätyöt kannattaa pitää korkeamman pöydän ja/tai valkotaulun ääressä.
- Nk. Time timer -ajanottokello on pedagoginen apuvälinen, joka näyttää selkeästi kuinka paljon aikaa oppitunnista on jäljellä. Tieto jäljellä olevasta ajasta auttaa kärsimättömiä oppilaita ylläpitämään keskittymistä tunnin loppuun saakka.
- Lisäaskel kohti parasta mahdollista oppimisympäristöä ja oppilaiden työrauhaa on säilyttää puhelimet turvallisesti lukittavassa, matkapuhelimille tarkoitetussa säilytyskaapissa oppituntien aikana.
Ole meihin yhteydessä – autamme mielellämme luokkahuoneen kalustamisessa