Yksi luokkahuone – monta räätälöityä oppimisympäristöä
Tausta: Kokeilu tulevaisuutta ajatellen
Kun Andersbergsskolanin koulua oltiin kunnostamassa, opettaja Max Friman sai koulun rehtorilta vapaat kädet toteuttaa ihanteellinen luokkahuone luokille 1-3. Projektin ajatuksena oli kokeilla antaisiko joustava ja monikäyttöinen kalustus lisää vaihtoehtoja opetukseen ja tarjoaisiko se mahdollisuudet räätälöidä oppimisympäristöä paremmin oppilaiden tarpeisiin.
Jos kokeilu onnistuisi, kalustus tai osa siitä olisi perustana myös muiden koulun luokkahuoneiden sisustuksessa. Näin ollen myös Maxin kollegat kokeilisivat uutta oppimisympäristöä ja osallistuisivat arviointiin.
Yhteistyö alusta alkaen
Me AJ:lla pääsimme jo aikaisessa vaiheessa mukaan projektiin ja asiakkaan tarpeet kartoitettiin. Saimme nopeasti hyvän kontaktin niin koulun johtoon kuin Maxiin. Kun vaatimuksista ja toivomuksista oltiin keskusteltu myös erityisopettajien kanssa, koulun toivomuslista sai lopullisen muotonsa. Maxin mukaan monet asiat voisivat olla paremmin:
– Aikaisemmin oli vain korkeita penkkejä ja tuoleja, ja edessä matto, jolla oppilaat istuivat, kun olivat väsyneet tuoleihin. Nyt halusin luoda huoneen, jossa olisi monia eri työpisteitä. Näin voisin tarjota hyvän oppimisympäristön jokaiselle oppilaalle riippumatta kunkin henkilökohtaisista tarpeista.
Lapset oppivat eri tavoin
Prioriteetti oli auttaa oppilaita saamaan työrauha luokassa. Jotkut viihtyvät oppilaspöytiensä ääressä ja jotkut keskittyvät parhaiten istuessaan yksin muualla. Osa oppilaista haluaa istua sohvalla ja osa tarvitsee keskittyäkseen paikan, jossa voivat purkaa energiaansa. Maxille oli myös tärkeää, että tila houkuttelisi lapsia lukemaan enemmän. Tämä auttaisi kielen kehittymisessä.
Projektipalvelumme asiantuntijat luonnostelivat Maxin ja koulun vaatimusten ja toivomusten perusteella sisustusehdotuksen, johon saatiin inspiraatiota myös aikaisemmin toteutetuista toimivista oppimisympäristöistä. Kalustukseen kuului tarkaan valitut tuotteet, joiden avulla muodostui joustava kalustusratkaisu – kalustus, joka tarjoaisi Maxille ja hänen oppilailleen runsaasti vaihtoehtoja opetukseen ja oppimiseen.
Toivomuksista totta
Kaikki kalustukseen kuuluvat tuotteet – sisältäen eteistilojen sisustuksen – toimitettiin ja koottiin asentajiemme toimesta yhden päivän aikana. Seuraava päivänä luokkahuone oli valmis opetukseen.
Luokkahuoneesta löytyy toimivien säilytysratkaisujen lisäksi matalia tuoleja ja pyörällisiä oppilaspöytiä, jotka takaavat kalustuksen joustavuuden ja monikäyttöisyyden. Huoneessa on myös kaksi erillistä työpistettä säädettävine työpöytineen, kuntopyörineen ja aktiivituoleineen keskittymistä vaativia tehtäviä varten. Lisäksi tilassa on kaksi korkeilla laidoilla varustettua ääntä vaimentavaa nojatuolia, jotka auttavat oppilaita keskittymään, sekä kulmasohva ääntä vaimentavan seinäkkeen takana.
– Lasten ensimmäinen reaktio oli “Vau”, koska ero entiseen oli niin suuri. Ensimmäisenä viikkona he jäivät peräti koulupäivän jälkeen ”hengailemaan” luokkaan ja nauttimaan uudesta, hienosta ympäristöstä, Max kertoo.
Lopputulos: parempi oppimisympäristö
Max jakaa usein luokan ryhmiin, jotta voi opettaa osaa oppilaista samalla kuin muut tekevät töitä harjoitusten kanssa.
– On helpompi selittää, vastata kysymyksiin ja auttaa jokaista oppilasta pienessä ryhmässä, Max sanoo. Ja uusi järjestely toimii erittäin hyvin. Aikaisemmin eri ryhmät istuivat aivan vierekkäin. Nyt oppilaat itse levittäytyvät huoneeseen, mikä luo hiljaisemman, rauhallisemman ja paremman oppimisympäristön opettamilleni lapsille.
Enemmän mahdollisuuksia opetukseen
On selvää, että niin opettaja kuin oppilaat viihtyvät uudessa luokkahuoneessaan. Maxin kollegat ovat myös poikeneet luokassa, uteliaina ja innokkaina siitä, että itsekin pääsisivät uudelleenkalustamaan ja kehittämään luokkahuoneitaan. Max ymmärtää heitä hyvin:
– Suurin ero entiseen näin opettajana on se, että voin järjestää opetukseni eri tavoin. Tämä on etuoikeus, josta olen hyvin kiitollinen.
Kalustuksen tarjoamat vaihtoehdot tarjoavat oppilaille mahdollisuuden löytää oppimisympäristö, joka sopii heille juuri sillä hetkellä.
– Oppilas, joka harvoin onnistui osallistumaan koko oppitunnille, istuu nyt yhdessä nojatuolissa ja seuraa toimintaa etäältä, mutta pysyy kuitenkin huoneessa. Toinen oppilas, joka ennen käveli ja puhui, istuu nyt kuntopyörän päällä ja polkee. Hän ei enää häiritse muita, mikä on myönteinen kehitys.
Tuotteita Andersbergsskolanin koulu tilasi meiltä
Mukavat istuinpaikat herättelevät lukuintoa
Sohvaryhmä ja nojatuolit ovat lisänneet lasten lukuintoa. Nämä kutsuvat lukemaan kirjaa, koska niissä istutaan ja maataan mukavasti. Lukeminen onkin lisääntynyt, mikä on hyväksi kielen kehitykselle.
– Lukemisesta puheen ollen eräs oppilas istuutui nojatuoliin kirjan kanssa ja sanoi: "Nyt tunnen oloni kotoisaksi!". Minusta on erittäin mukavaa, että sellaisen tunteen saa luokkahuoneessa, Max sanoo lopuksi hymyillen.