Saimme hyvät arvosanat, kun oppilaat testasivat liikunnallisia koulukalusteistamme

Me AJ:lla puhumme usein sen puolesta, että oppilailla pitäisi olla mahdollisuus vaihdella työasentoa ja liikkua koulupäivän aikana, jotta he pystyisivät keskittymään ja saamaan työrauhan oppitunnin aikana. Mutta mitä oppilaat itse sanovat? Annoimme parin oppilaan kokeilla liikunnallisia koulukalusteitamme muutaman viikon ajan. Alta löydät heidän ja heidän opettajansa ajatuksia uusista kalusteista.
Saimme hyvät arvosanat, kun oppilaat testasivat liikunnallisia koulukalusteistamme

Panimme liikunnalliset koulukalusteemme testiin

Haylie Ygreus ja Viggo Klasson, Falkenbergin Vesterhavsskolanin koulusta, pääsivät kokeilemaan liikunnallisia koulukalusteitamme vajaan kuukauden ajan. Tarkoituksena oli selvittää, paranisiko heidän keskittymisensä, kun he käyttäisivät korkeussäädettävää oppilaspöytää, tasapainotuolia, poljinlaitetta ja monikäyttöistä oppilastuolia. He pääsivät kokeilemaan koulukalusteita opettaja Andreas Stenslundin fysiikan ja matematiikan oppituntien aikana.

oppilaspöytä_korkeussäädettävä
Pystyin paneutumaan tehtäviin paremmin.
Haylie Ygreus
Mitä ajattelet liikunnallisista koulukalusteista?
Haylie:
Mielestäni pystyin paneutumaan tehtäviin paremmin. Normaaleilla tuoleilla istuu usein epämukavasti, ja ajattelee sitä koko ajan. Uusilla kalusteilla ei ole missään vaiheessa ollut epämukavaa ja olen koko ajan pystynyt keskittymään.
Viggo:
On mukavaa, että pöytää voi säätää, jos haluaa istua tai seistä.

Mikä on suurin ero verrattuna entiseen?
H:
Kun istutaan vanhoilla tuoleilla, välillä höllätään liikaa. Uusilla kalusteilla voi keksiä jotain uutta koko ajan, silloin on helpompi keskittyä.
V:
Pystyn keskittymään paljon paremmin, enkä ole niin levoton kuin aikaisemmin, kun vain istuin.

Mikä on parasta uusissa kalusteissa?
H:
Parasta on se, että voi vaihtaa asentoa, silloin kuin haluaa.
V:
Parasta on se, että välillä voi nousta seisomaan. Normaalisti minun pitäisi mennä kaverin luo, nyt vain nousin seisomaan ja jatkoin tehtävien parissa sen sijaan, että kävelin ympäriinsä.

Haluaisitko liikunnalliset koulukalusteet joka tunnille?
H:
Kyllä, silloin olisi paljon rauhallisempaa luokassa. Kaikki voisivat keskittyä paremmin tehtäviinsä.
Pystyn keskittymään paljon paremmin, enkä ole niin levoton.
Viggo Klasson
oppilaspöytä_oppilastuoli

Andreas Stenslund, opettaja:

Miten oppilaat onnistuvat keskittymään oppitunnilla normaalisti?
Se vaihtelee paljon. Jotkut pystyvät keskittymään koko koulupäivän hyvin, jotkut taas maksimissaan 10-15 minuuttia. Ja se on tietysti vaikeampaa, mitä myöhempään päivällä oppitunti on.

Vaikuttivatko kalusteet oppilaiden työrauhaan?
Kyllä, siltä näyttää. Lyhyen testauksen aikana voidaan mielestäni nähdä, että mahdollisuus vaihtaa työasentoa vaikuttaa siihen. Erityisesti oppilailla, joilla on vaikeuksia keskittyä. Se, että silloin voi joskus nousta seisomaan ja tuntea, että se on ok, on mielestäni erittäin tärkeää.

Pitäisikö kaikilla oppilailla olla tämä mahdollisuus?
Kyllä, ehdottomasti. Kun tehdään töitä itsenäisesti tai pareissa – kuten matematiikassa – mikään ei määrää, että pitäisi välttämättä istua tietyillä paikalla huoneessa. Se, että voisi valita eri työpisteiden välillä, olisi hyvä asia.

Ovatko liikunnalliset koulukalusteet parantaneet oppimisympäristöä?
Haylien ja Viggon osalta ehdottomasti kyllä. He esimerkiksi käyttivät kalusteita, kun meillä oli matematiikan koe. Luulen, että he kokivat sen mukavaksi, koska silloin pitää olla erityisen keskittynyt. Muu luokka halusi myös kokeilla, joten ajattelin, että tällä linjalla jatketaan nyt. Olen todella tyytyväinen!