8 avaintekijää, joita työnhakijat etsivät – Näin houkuttelet ja pidät huippulahjakkuudet

8 työnhakijaa kymmenestä etsii näitä asioita

Selkeä yrityskulttuuri ja hyvin suunniteltu toimistoympäristö ovat kaksi keskeistä tekijää, joiden avulla yritykset erottuvat yhä kovemmassa kilpailussa oikeiden lahjakkuuksien houkuttelemiseksi.

– Nykyään nuoret etsivät yhtä paljon työnantajaa kuin tiettyä tehtävää, sanoo Elin Alkeby, organisaatio- ja johtamiskonsultti Sustainable People -yrityksestä. 

Kyky houkutella lahjakkaita työntekijöitä ja pitää heidät yrityksessä on tullut entistä suuremmaksi haasteeksi monille yrityksille, erityisesti pandemian ja työmarkkinoilla tapahtuneiden muutosten jälkeen. Muutama vuosikymmen sitten ”oltiin enemmän tai vähemmän vain tyytyväisiä siihen, että oli työpaikka”. Nykyään työnantajille asetetaan huomattavasti korkeampia vaatimuksia ja odotuksia, Alkeby huomauttaa. 

Sustainable People -yrityksen kautta Alkeby tekee pitkäjänteistä yhteistyötä yritysten kanssa luodakseen selkeän kulttuurin, asettaakseen tavoitteita ja kehittääkseen johtamista. Hän korostaa vahvan yrityskulttuurin ja hyvän johtamisen tärkeyttä oikeiden työntekijöiden houkuttelemiseksi. 

– Kulttuuri on tärkeä osa työnantajamielikuvaa. Voit luoda ulkoisen kuvan markkinoinnin kautta, mutta myös sisäinen kuva on välttämätön. Keitä me olemme ja mitä edustamme? Houkutellaksemme oikeita ihmisiä ja pitääksemme heidät, meidän on tiedettävä, keitä olemme, mitkä ovat tavoitteemme, mitkä ovat ydinarvomme ja millaista johtamista edustamme. Yksinkertaisesti sanottuna: Kuka viihtyy meillä? Ketä haluamme houkutella, ja mikä heille on tärkeää? hän sanoo. 

Hän uskoo, että on tärkeää investoida sekä aikaa että rahaa tämän ymmärtämiseen ja kehittämiseen. Houkuttelevan kulttuurin rakentamiseen tarvitaan koko organisaation kattavia strategioita, ja ensimmäinen askel on aktiivinen työskentely johtamisen, johtoryhmien psykologisen turvallisuuden ja yhteisen johtamisfilosofian parissa. Tavoitteet on asetettava yhdessä, ja on tärkeää, että kaikki työntekijät tuntevat olevansa mukana ja motivoituneita. 

Esihenkilö ja johtaja eivät aina ole sama asia. Lue lisää!

– On tärkeää olla ajattelematta, että kun GPS näyttää perille, voi hellittää. Matka on osa kulttuuria. Se on jatkuvaa työtä. Yksi tehtävistäni on astua kuvaan ja auttaa, jos joku poikkeaa reitiltä, hän sanoo. 

Toimisto heijastaa yrityskulttuuria 

Yrityskulttuurin osa-alue, jota ei tulisi aliarvioida, on toimistoympäristö. Castellumin raportin "The Future of Work 2024" mukaan peräti 81 prosenttia ihmisistä pitää toimistoympäristöä tärkeänä etsiessään uutta työpaikkaa. 

Elin Alkeby korostaa, että toimiston sisustus ja ilmapiiri kertovat paljon yrityksen kulttuurista – ja on etu, jos työpaikan aistinvaraiset kokemukset ovat linjassa työnantajamielikuvan kanssa. 

– Sen näkee, kuulee ja tuntee. Joissakin toimistoissa, joissa käyn, ihmiset työskentelevät avokonttorissa kuulokkeet päässään. Toiset taas ovat hyvin vilkkaita. Se voi olla tuoksuja. Miltä täällä tuoksuu? Mitä värejä käytetään? Millainen harmonia on läsnä? Onko visuaalisiin yksityiskohtiin panostettu? hän sanoo. 

Voiko toimistoa parantamalla tulla houkuttelevammaksi työnantajaksi? 

– Ehdottomasti. Ensimmäiseksi sinun on tunnettava kohderyhmäsi. Keitä he ovat ja missä he tuntevat olonsa mukavaksi? Elin Alkeby sanoo. 

Tämä on asia, jonka työnantajat ovat yhä tietoisempia, kuten Coorin viime vuoden raportti osoittaa. 77 prosenttia kyselyyn vastanneista työnantajista ilmoitti keskittyvänsä toimiston kehittämiseen tulevina vuosina. 

Lue miten toimiston sisustus auttaa yrityskuvan rakentamisessa

– On mielenkiintoista, kuinka paljon tila, jossa työskentelemme, voi vaikuttaa siihen, miltä meistä tuntuu ja kuinka hyvin suoriudumme. Miellyttävän ja tuottavan työympäristön luomiseksi on otettava huomioon useita tekijöitä. Akustiikka on tärkeä. Hyvällä äänieristyksellä varustettu huone tarjoaa rauhallisemman ilmapiirin. 

Tällä alueella on paljon parantamisen varaa niille työnantajille, jotka haluavat erottua kilpailussa. Leesmanin raportti osoittaa, että vain 28 prosenttia kaikista avokonttorissa työskentelevistä on tyytyväisiä akustiikkaan. 

Joonas Siikala, projektimyyjä meillä AJ Tuotteilla, korostaa, että yksi tärkeä asia miellyttävän työympäristön luomisessa on poistaa kovat äänet ja häiriöt. 

– On tärkeää tarkastella kokonaisuutta ja tuoda mukaan pehmeitä elementtejä. Valitsemalla oikeat akustiikkatuotteet voit vähentää häiritsevää melua ja luoda harmonisemman työympäristön kaikille toimistossa. Äänieristystuotteidemme valikoimassa on laaja valikoima tuotteita kattoihin, seiniin ja työpisteiden ympärille, hän sanoo. 

Apua kalustamiseen suunnittelutiimiltamme

Kaipaatko apua toimiston kalustamisessa? Projektipalvelun ammittilaisemme auttavat sisustamaan inspiroivan ja toimivan työpaikan, jossa huomioidaan myös terveyttä edistävät asiat. Projektipalvelumme auttaa tarvittaessa koko kalustusprojektissa suunnittelusta asennukseen – veloituksetta.
Organisaatio
ViestikenttäLiitteet
Painamalla "Lähetä" vahvistan, että olen lukenut tietosuojakäytännön.