Sisustusvinkkejä nepsy-lapsille sopivaan luokkahuoneeseen

Sisustusvinkkejä kouluun – oppimisympäristöt nepsy-lapsille

Koulussa lapsille asetetaan korkeita vaatimuksia, jotka voivat olla haasteellisia esimerkiksi ADHD:n, autismin ja dysleksian omaaville lapsille. Lapsiin kohdistuva paine noudattaa koulun normeja lisää mahdollisesti stressiä ja voi pahentaa oireita. Kun koulu sisustetaan kaikille oppilaille sopivalla tavalla, koulunkäynti on kaikille mukavampi. 

Etuja luokkahuoneen kalustamisesta myös erityislapsille 

Koulu, jonka sisustus sopii nepsy-lapsille, sopii kaikille. Selkeys ja rakenne, jotka ovat tärkeitä monille ADHD:n, autismin ja muiden nepsy-piirteiden omaaville lapsille, on eduksi kaikille oppilaille ja myös henkilökunnalle. Tästä artikkelista löydät muutamia sisustusvinkkejä, jotka auttavat kalustamaan luokkahuoneen myös nepsy-lapset huomioonottaen. Vinkit on koottu ruotsalaisen Attention-järjestön neuvojen avulla. 

Koko luokan opetuksen lisäksi kannattaa huomioda seuraavat asiat:

  • Pöytäryhmät yhteistyötä varten
  • Työpisteet yksilötehtäviin
  • Kokoontumispaikka koko luokalle

Täydennä luokkahuoneen sisustusta sekä perinteisiä oppilaspöytiä ja -tuoleja näillä tuotteilla:

Kalusta oppimisympäristö oikein alusta alkaen 

Nepsy-lapset on hyvä ottaa huomioon jo koulun suunnitteluvaiheessa. Kannattaa pohtia esimerkiksi sitä, mihin käyttäytymiseen tietty paikka kannustaa. Pitkä käytävä kehottaa juoksemaan, joten oppilaan voi olla vaikea ymmärtää, miksi juokseminen on kielletty. Ruokasali on suuri, avoin tila, jossa äänet kaikuvat lattiasta kattoon – miksi pitäisi siis puhua hiljaa? 
 
Kun suunnitellaan ympäristö toisella tavalla, voidaan ohjata käyttätymistä. Hotellin lounge-tilassa on hillitty valaistus, mattoja ja pehmeitä kalusteita, jolloin tilassa puhutaan matalammalla äänellä – samaa ajatusta voidaan hyödyntää koulussa. 

Vinkit kouluun – näin otat huomioon nepsy-lapset

  • Kirjoita päivänkulku ylös. Selitä oppitunnin tarkoitus aluksi. Käy läpi tehtävät, jotta oppilaat tietävät, kuinka paljon pitää tehdä ja missä ajassa.
  • Pidä yllä järjestystä ja siisteyttä. Nepsy-oppilaille voi olla tärkeää, että tavarat ovat niille tarkoitetuilla paikoillaan. Selkeästi merkityt säilytystilat aiheuttavat vähemmän sotkua. Esillä olevat tavarat voivat häiritä ketä tahansa, mutta kun ne ovat omissa laatikoissaan visuaalisia häiriötekijöitä on vähemmän.
  • Nimetyt paikat. On vaikeaa olla valitsematta paikkaa kaverin vierestä, vaikka se häiritsisikin omaa ja muiden työntekoa. Riski sille, että jää yksin, on myös olemassa, jos istumapaikan valitsee itse. On hyvä, jos opettaja päättää missä jokainen oppilas istuu, koska tämä vähentää häiriötekijöitä. 

Yhteenveto 

Kun luokkahuone kalustetaan nepsy-lapset huomioonottaen, se sopii hyvin kaikille oppilaille. Helpoin tapa on jakaa tila eri alueisiin. Näin oppilailla on mahdollisuus löytää työpiste, joka toimii heille parhaiten. Samalla niin työasennon kuin -tavan vaihteleminen onnistuu. Auditiivinen ja visuaalinen ympäristö on vähintään yhtä tärkeä sisustuksessa. Kalustuksen lisäksi on hyvä parantaa tietämystä nepsy-piirteistä ja suunnitella koulupäivää ja -käyntiä nepsy-lasten näkökulmasta. 

Artikkelissa käytetyt lähteet: Attention-järjestön kotisivut ja järjestön edustajan haastattelu sekä blogi 

Me autamme koulun sisustuksessa – oppimisympäristöt myös nepsy-lapsille 
Kaipaatko inspiraatiota tai apua oppimisympäristön kalustamiseen? AJ:lta löytyy koulun ja julkisten tilojen kalustamisen asiantuntijoita, jotka mielellään auttavat niin pienissä kuin suurissa kalustusprojekteissa. 

Lähetä sähköposti projektitiimille

FAQ

Nepsy-lapsille kalustetussa koulussa kaikilla oppilailla on edellytykset vastata oppimisvaatimuksiin ja kehittyä riippumatta siitä, onko heillä nepsy-piirteitä vai ei. Niin fyysinen ympäristö kuin pedagogiikka on sopeutettu oppilaille, jotka tarvitsevat apua jaksaakseen koko koulupäivän tai keskittyäkseen oppitunnilla. 

Henkilöt, joilla on nepsy-piirteitä, voivat kokea haasteita seuraavissa asioissa:

  • Keskittyminen
  • Huomion säilyttäminen tietyssä asiassa
  • Vuorovaikutus muiden ihmisten kanssa
  • Sosiaalisten koodien tulkitseminen
  • Oppiminen ja muistaminen
  • Motoriikka
  • Itsensä ilmaisu puheessa ja kirjallisesti
  • Suunnittelu ja lajittelu
  • Tärkeiden ja merkityksettömien asioiden erottaminen toisistaan
  • Impulssien hallinta 
ADHD, ADD, AST (autismin eri kirjot), Touretten oireyhtymä, OCD (pakko-oireet) sekä puhe- ja kielihaasteet, kuten dysleksia ja dyskalkulia. Useamman kuin yhden diagnoosin esiintyminen samalla henkilöllä on yleistä. 
ADHD on tavallisin nepsy-piirre. Tämän jälkeen tulee autismi (koko kirjo) ja Touretten oireyhtymä.