Sisustusvinkkejä nepsy-lapsille sopivaan luokkahuoneeseen

Sisustusvinkkejä kouluun – oppimisympäristöt nepsy-lapsille

Koulussa lapsille asetetaan korkeita vaatimuksia, jotka voivat olla haasteellisia esimerkiksi ADHD:n, autismin ja dysleksian omaaville lapsille. Lapsiin kohdistuva paine noudattaa koulun normeja lisää mahdollisesti stressiä ja voi pahentaa oireita. Kun koulu sisustetaan kaikille oppilaille sopivalla tavalla, koulunkäynti on kaikille mukavampi. 

Etuja luokkahuoneen kalustamisesta myös erityislapsille 

Koulu, jonka sisustus sopii nepsy-lapsille, sopii kaikille. Selkeys ja rakenne, jotka ovat tärkeitä monille ADHD:n, autismin ja muiden nepsy-piirteiden omaaville lapsille, on eduksi kaikille oppilaille ja myös henkilökunnalle. Tästä artikkelista löydät muutamia sisustusvinkkejä, jotka auttavat kalustamaan luokkahuoneen myös nepsy-lapset huomioonottaen. Vinkit on koottu ruotsalaisen Attention-järjestön neuvojen avulla. 

1. Eri vyöhykkeet luokkahuoneessa 

Nepsy-lapsille sopivassa luokkahuoneessa on hyvä olla tilaa useille erilaisille oppimistilanteille. Jaa tila pienempiin alueisiin esimerkiksi yksilötehtäviä, ryhmätyöskentelyä ja koko luokan opetusta varten. Nepsy-oppilaiden voi olla vaikea keskittyä pitkiin läpikäynteihin, mutta vyöhykkeet antavat opettajalle mahdollisuuden järjestää useita erilaisia aktiviteetteja saman oppitunnin aikana. 

Koko luokan opetus toimii parhaiten, kun oppilaat istuvat taululle päin. Näin osoitetaan selvästi, mihin huomio kannattaa keskittää. Kun on itsenäisen työskentelyn aika, useimmat hyötyvät mahdollisuudesta istua omalla erillisellä alueella, joko omalla paikallaan, rajatussa tilassa tai erillisessä huoneessa, koska tämä vähentää aistien aiheuttamaa kuormitusta. 

2. Laaja valikoima eri työpisteitä

Yksilöllinen opetus on helpompaa, kun käytettävissä on erilaisia istumapaikkoja ja -kalusteita. Silloin oppilas voi pysyä mukana opetuksessa siltä paikalta, joka on paras hänen keskittymiselleen, esimerkiksi nojatuolilta tai toimistopyörältä. 
 
Vaihtoehtoiset istuinkalusteet 
Kaikki voivat paremmin asennon vaihtelemisesta. Lapselle, jolla on vaikeuksia istua paikoillaan, on tärkeä mahdollistaa liikkuminen luokkahuoneessa. Se vähentää levottomuutta kehossa. Aktiivituoli tai pallotuoli ovat hyviä vaihtoehtoja perinteisten oppilastuolien kaveriksi. 
 
Seisomapöydät 
Vaihteleminen istumisen ja seisominen välillä on hyväksi kaikille oppilaille. Tämä vilkastuttaa verenkiertoa ja nostaa siten energiatasoa sekä parantaa keskittymiskykyä. Korkeussäädettäviä oppilaspöytiä voidaan käyttää koko luokan opetuksessa tai rajatuilla alueilla, jotta oppilailla olisi mahdollisuus työasennon vaihtelemiseen oppituntien aikana. 
 
Tilojen rajaaminen 
Lattiasermit ovat monikäyttöisiä ja siirrettävissä: ne poistavat häiriötekijöitä ja luovat turvallisen ilmapiirin oppilaan ympärille. Ohuiden ja siirrettävien sermien etu on se, että oppilas voi helposti ottaa ne mukanaan toiseen paikkaan. Sermien avulla oppilas voi tehdä keskittymistä vaativia tehtäviä ja samalla olla paikalla luokassa, mikä parantaa yhteenkuuluvuuden tunnetta. 

3. Kalusteet eri aktiviteeteille

Pöytäryhmät
Tarjoa mahdollisuus tehdä töitä pareina tai ryhmissä. Pöytäryhmät yhdessä osassa luokkahuonetta tarjoavat paremmat edellytykset yhteistyölle, kun koko ryhmä tuntee olevansa mukana opetuksessa. Opettajan on myös helpompi nähdä oppilaat koko ajan ja tukea heitä tarvittaessa. 

Lukunurkkaukset
Nepsy-lapsien on helpompi keskittyä, kun he saavat istua pehmeillä istuimilla ja rauhassa, esimerkiksi säkkituolissa tai sohvassa. Pehmeät kalusteet myötävaikuttavat myös luokkahuoneen äänitason alentamiseen ja rauhallisemman ilmapiirin luomiseen. 

Kokoontumispaikat
Suuri matto voi toimia kokoontumispaikkana, kun syödään välipalaa tai tehdään yhdessä eri aktiviteetteja koko luokan parissa. 

4. Alenna melutasoa ja vaimenna ääntä 

Sopiva äänitaso luokkahuoneessa tekee työympäristöstä miellyttävämmän sekä oppilaille että opettajille. Tekstiilit ja pehmustetut kalusteet vaimentavat ääntä, kuten verhot, tyynyt, matot ja nojatuolit. Seinille ripustettavat akustiikkapaneelit vangitsevat keskusteluäänet ja vähentävät kaikua huoneessa. 
 
Huopatassut kannattaa laittaa kaikkien tuolien jalkoihin. Hyvä vaihtoehto on valita liukunastalliset jalustat – tai vaihtoehtoisesti pyörät – oppilastuoleihin. Lattiasta kantautuvat raapimisäänet voivat nimittäin häiritä oppilaita. Osalla nepsy-lapsista voi lisäksi olla tarve sulkea pois äänet kokonaan esimerkiksi kuulosuojainten avulla. Toiset haluavat mahdollisesti kuunnella musiikkia keskittyäkseen. 

5. Minimoi valon vaikutus 

Vilkkuva loisteputkivalaisin on häiriöksi kenelle tahansa. Vaihda kaikki valonlähteet LED-lamppuihin, joiden voimakkuus vastaa päivänvaloa. Minimoi terävät varjot, sillä ne voivat häiritä silmää. Hyvä ratkaisu on sijoittaa huoneeseen useita valonlähteitä, jolloin valo on tasaisempaa. Peitä ikkunat, jotka suuntautuvat koulun pihalle maanpinnan tasolta tai käytävälle, jotta ulkopuolelta ei tulisi häiriötekijöitä. 
 
VINKKI! Sisusta tila vaimeilla ja maanläheisillä väreillä, kuten vihreällä ja ruskealla. Yhdenmukaiset värit eivät kilpaile oppilaan huomiosta ja edistävät opiskelua luomalla rauhallisen tunnelman. 

6. Sensomotoriset apuvälineet 

Luokkahuoneeseen voidaan hankkia apuvälineitä, kuten stressipalloja ja vastaavia esineitä, jotka pitävät levottomat sormet kiireisinä. Ne voivat olla jokaisen luokkahuoneen peruskalustoa, jotta yksi huone ei erotu toisesta. Tarjoa aktiivisesti oppilaille mahdollisuus hyödyntää esineitä, jotta niiden käyttö normalisoituu. 

Kalusta oppimisympäristö oikein alusta alkaen 

Nepsy-lapset on hyvä ottaa huomioon jo koulun suunnitteluvaiheessa. Kannattaa pohtia esimerkiksi sitä, mihin käyttäytymiseen tietty paikka kannustaa. Pitkä käytävä kehottaa juoksemaan, joten oppilaan voi olla vaikea ymmärtää, miksi juokseminen on kielletty. Ruokasali on suuri, avoin tila, jossa äänet kaikuvat lattiasta kattoon – miksi pitäisi siis puhua hiljaa? 
 
Kun suunnitellaan ympäristö toisella tavalla, voidaan ohjata käyttätymistä. Hotellin lounge-tilassa on hillitty valaistus, mattoja ja pehmeitä kalusteita, jolloin tilassa puhutaan matalammalla äänellä – samaa ajatusta voidaan hyödyntää koulussa. 

Yhteenveto 

Kun luokkahuone kalustetaan nepsy-lapset huomioonottaen, se sopii hyvin kaikille oppilaille. Helpoin tapa on jakaa tila eri alueisiin. Näin oppilailla on mahdollisuus löytää työpiste, joka toimii heille parhaiten. Samalla niin työasennon kuin -tavan vaihteleminen onnistuu. Auditiivinen ja visuaalinen ympäristö on vähintään yhtä tärkeä sisustuksessa. Kalustuksen lisäksi on hyvä parantaa tietämystä nepsy-piirteistä ja suunnitella koulupäivää ja -käyntiä nepsy-lasten näkökulmasta. 

Artikkelissa käytetyt lähteet: Attention-järjestön kotisivut ja järjestön edustajan haastattelu sekä blogi 

Me autamme koulun sisustuksessa – oppimisympäristöt myös nepsy-lapsille 
Kaipaatko inspiraatiota tai apua oppimisympäristön kalustamiseen? AJ:lta löytyy koulun ja julkisten tilojen kalustamisen asiantuntijoita, jotka mielellään auttavat niin pienissä kuin suurissa kalustusprojekteissa. 

Lähetä sähköposti projektitiimille

FAQ

Nepsy-lapsille kalustetussa koulussa kaikilla oppilailla on edellytykset vastata oppimisvaatimuksiin ja kehittyä riippumatta siitä, onko heillä nepsy-piirteitä vai ei. Niin fyysinen ympäristö kuin pedagogiikka on sopeutettu oppilaille, jotka tarvitsevat apua jaksaakseen koko koulupäivän tai keskittyäkseen oppitunnilla. 

Henkilöt, joilla on nepsy-piirteitä, voivat kokea haasteita seuraavissa asioissa:

  • Keskittyminen
  • Huomion säilyttäminen tietyssä asiassa
  • Vuorovaikutus muiden ihmisten kanssa
  • Sosiaalisten koodien tulkitseminen
  • Oppiminen ja muistaminen
  • Motoriikka
  • Itsensä ilmaisu puheessa ja kirjallisesti
  • Suunnittelu ja lajittelu
  • Tärkeiden ja merkityksettömien asioiden erottaminen toisistaan
  • Impulssien hallinta 
ADHD, ADD, AST (autismin eri kirjot), Touretten oireyhtymä, OCD (pakko-oireet) sekä puhe- ja kielihaasteet, kuten dysleksia ja dyskalkulia. Useamman kuin yhden diagnoosin esiintyminen samalla henkilöllä on yleistä. 
ADHD on tavallisin nepsy-piirre. Tämän jälkeen tulee autismi (koko kirjo) ja Touretten oireyhtymä.