Sisustusvinkkejä kouluun – oppimisympäristöt nepsy-lapsille
Etuja luokkahuoneen kalustamisesta myös erityislapsille
Koulu, jonka sisustus sopii nepsy-lapsille, sopii kaikille. Selkeys ja rakenne, jotka ovat tärkeitä monille ADHD:n, autismin ja muiden nepsy-piirteiden omaaville lapsille, on eduksi kaikille oppilaille ja myös henkilökunnalle. Tästä artikkelista löydät muutamia sisustusvinkkejä, jotka auttavat kalustamaan luokkahuoneen myös nepsy-lapset huomioonottaen. Vinkit on koottu ruotsalaisen Attention-järjestön neuvojen avulla.
1. Eri vyöhykkeet luokkahuoneessa
Nepsy-lapsille sopivassa luokkahuoneessa on hyvä olla tilaa useille erilaisille oppimistilanteille. Jaa tila pienempiin alueisiin esimerkiksi yksilötehtäviä, ryhmätyöskentelyä ja koko luokan opetusta varten. Nepsy-oppilaiden voi olla vaikea keskittyä pitkiin läpikäynteihin, mutta vyöhykkeet antavat opettajalle mahdollisuuden järjestää useita erilaisia aktiviteetteja saman oppitunnin aikana.
Koko luokan opetus toimii parhaiten, kun oppilaat istuvat taululle päin. Näin osoitetaan selvästi, mihin huomio kannattaa keskittää. Kun on itsenäisen työskentelyn aika, useimmat hyötyvät mahdollisuudesta istua omalla erillisellä alueella, joko omalla paikallaan, rajatussa tilassa tai erillisessä huoneessa, koska tämä vähentää aistien aiheuttamaa kuormitusta.
2. Laaja valikoima eri työpisteitä
Yksilöllinen opetus on helpompaa, kun käytettävissä on erilaisia istumapaikkoja ja -kalusteita. Silloin oppilas voi pysyä mukana opetuksessa siltä paikalta, joka on paras hänen keskittymiselleen, esimerkiksi nojatuolilta tai toimistopyörältä.
Vaihtoehtoiset istuinkalusteet
Kaikki voivat paremmin asennon vaihtelemisesta. Lapselle, jolla on vaikeuksia istua paikoillaan, on tärkeä mahdollistaa liikkuminen luokkahuoneessa. Se vähentää levottomuutta kehossa. Aktiivituoli tai pallotuoli ovat hyviä vaihtoehtoja perinteisten oppilastuolien kaveriksi.
Seisomapöydät
Vaihteleminen istumisen ja seisominen välillä on hyväksi kaikille oppilaille. Tämä vilkastuttaa verenkiertoa ja nostaa siten energiatasoa sekä parantaa keskittymiskykyä. Korkeussäädettäviä oppilaspöytiä voidaan käyttää koko luokan opetuksessa tai rajatuilla alueilla, jotta oppilailla olisi mahdollisuus työasennon vaihtelemiseen oppituntien aikana.
Tilojen rajaaminen
Lattiasermit ovat monikäyttöisiä ja siirrettävissä: ne poistavat häiriötekijöitä ja luovat turvallisen ilmapiirin oppilaan ympärille. Ohuiden ja siirrettävien sermien etu on se, että oppilas voi helposti ottaa ne mukanaan toiseen paikkaan. Sermien avulla oppilas voi tehdä keskittymistä vaativia tehtäviä ja samalla olla paikalla luokassa, mikä parantaa yhteenkuuluvuuden tunnetta.
Koko luokan opetuksen lisäksi kannattaa huomioda seuraavat asiat:
- Pöytäryhmät yhteistyötä varten
- Työpisteet yksilötehtäviin
- Kokoontumispaikka koko luokalle
- Sohvaryhmä lukemiseen ja rentoutumiseen
- Erillinen tila omaan aikaan tai kahdenkeskiseen aikaan opettajan kanssa
3. Kalusteet eri aktiviteeteille
Pöytäryhmät
Tarjoa mahdollisuus tehdä töitä pareina tai ryhmissä. Pöytäryhmät yhdessä osassa luokkahuonetta tarjoavat paremmat edellytykset yhteistyölle, kun koko ryhmä tuntee olevansa mukana opetuksessa. Opettajan on myös helpompi nähdä oppilaat koko ajan ja tukea heitä tarvittaessa.
Lukunurkkaukset
Nepsy-lapsien on helpompi keskittyä, kun he saavat istua pehmeillä istuimilla ja rauhassa, esimerkiksi säkkituolissa tai sohvassa. Pehmeät kalusteet myötävaikuttavat myös luokkahuoneen äänitason alentamiseen ja rauhallisemman ilmapiirin luomiseen.
Kokoontumispaikat
Suuri matto voi toimia kokoontumispaikkana, kun syödään välipalaa tai tehdään yhdessä eri aktiviteetteja koko luokan parissa.
Täydennä luokkahuoneen sisustusta sekä perinteisiä oppilaspöytiä ja -tuoleja näillä tuotteilla:
- Kannettavat sermit
- Jakkarat, joissa on pyöreä jalka
- Kuulosuojaimet
- Poljinlaitteet
- Jalkakeinut
- Sensomotoriset apuvälineet
- Matot
4. Alenna melutasoa ja vaimenna ääntä
Sopiva äänitaso luokkahuoneessa tekee työympäristöstä miellyttävämmän sekä oppilaille että opettajille. Tekstiilit ja pehmustetut kalusteet vaimentavat ääntä, kuten verhot, tyynyt, matot ja nojatuolit. Seinille ripustettavat akustiikkapaneelit vangitsevat keskusteluäänet ja vähentävät kaikua huoneessa.
Huopatassut kannattaa laittaa kaikkien tuolien jalkoihin. Hyvä vaihtoehto on valita liukunastalliset jalustat – tai vaihtoehtoisesti pyörät – oppilastuoleihin. Lattiasta kantautuvat raapimisäänet voivat nimittäin häiritä oppilaita. Osalla nepsy-lapsista voi lisäksi olla tarve sulkea pois äänet kokonaan esimerkiksi kuulosuojainten avulla. Toiset haluavat mahdollisesti kuunnella musiikkia keskittyäkseen.
5. Minimoi valon vaikutus
Vilkkuva loisteputkivalaisin on häiriöksi kenelle tahansa. Vaihda kaikki valonlähteet LED-lamppuihin, joiden voimakkuus vastaa päivänvaloa. Minimoi terävät varjot, sillä ne voivat häiritä silmää. Hyvä ratkaisu on sijoittaa huoneeseen useita valonlähteitä, jolloin valo on tasaisempaa. Peitä ikkunat, jotka suuntautuvat koulun pihalle maanpinnan tasolta tai käytävälle, jotta ulkopuolelta ei tulisi häiriötekijöitä.
VINKKI! Sisusta tila vaimeilla ja maanläheisillä väreillä, kuten vihreällä ja ruskealla. Yhdenmukaiset värit eivät kilpaile oppilaan huomiosta ja edistävät opiskelua luomalla rauhallisen tunnelman.
6. Sensomotoriset apuvälineet
Luokkahuoneeseen voidaan hankkia apuvälineitä, kuten stressipalloja ja vastaavia esineitä, jotka pitävät levottomat sormet kiireisinä. Ne voivat olla jokaisen luokkahuoneen peruskalustoa, jotta yksi huone ei erotu toisesta. Tarjoa aktiivisesti oppilaille mahdollisuus hyödyntää esineitä, jotta niiden käyttö normalisoituu.
Kalusta oppimisympäristö oikein alusta alkaen
Nepsy-lapset on hyvä ottaa huomioon jo koulun suunnitteluvaiheessa. Kannattaa pohtia esimerkiksi sitä, mihin käyttäytymiseen tietty paikka kannustaa. Pitkä käytävä kehottaa juoksemaan, joten oppilaan voi olla vaikea ymmärtää, miksi juokseminen on kielletty. Ruokasali on suuri, avoin tila, jossa äänet kaikuvat lattiasta kattoon – miksi pitäisi siis puhua hiljaa?
Kun suunnitellaan ympäristö toisella tavalla, voidaan ohjata käyttätymistä. Hotellin lounge-tilassa on hillitty valaistus, mattoja ja pehmeitä kalusteita, jolloin tilassa puhutaan matalammalla äänellä – samaa ajatusta voidaan hyödyntää koulussa.
Vinkit kouluun – näin otat huomioon nepsy-lapset
- Kirjoita päivänkulku ylös. Selitä oppitunnin tarkoitus aluksi. Käy läpi tehtävät, jotta oppilaat tietävät, kuinka paljon pitää tehdä ja missä ajassa.
- Pidä yllä järjestystä ja siisteyttä. Nepsy-oppilaille voi olla tärkeää, että tavarat ovat niille tarkoitetuilla paikoillaan. Selkeästi merkityt säilytystilat aiheuttavat vähemmän sotkua. Esillä olevat tavarat voivat häiritä ketä tahansa, mutta kun ne ovat omissa laatikoissaan visuaalisia häiriötekijöitä on vähemmän.
- Nimetyt paikat. On vaikeaa olla valitsematta paikkaa kaverin vierestä, vaikka se häiritsisikin omaa ja muiden työntekoa. Riski sille, että jää yksin, on myös olemassa, jos istumapaikan valitsee itse. On hyvä, jos opettaja päättää missä jokainen oppilas istuu, koska tämä vähentää häiriötekijöitä.
- Auta ajanhallinnan kanssa. Ajanottokello, joka näyttää oppitunnin tai tehtävän jäljellä olevat minuutit, on selkeä apuväline luokkahuoneessa. Se kertoo oppilaille, kuinka kauan heidän kuuluisi keskittyä tehtäviinsä.
- Oppilaiden töitä ei kannata laittaa luokan etuosaan. Ei ainakaan paikkaan, jossa oppilaat näkevät ne opettamisen aikana – tällöin opetuksesta voi tulla taistelu huomiosta. Siirrä sen sijaan piirustukset ja oppilasprojektit luokan takaosaan. Onko taulun vieressä liiankin tyhjää? Ripusta seinälle akustiikkapaneelit. Ne sekä vaimentavat keskustelun ääntä että täydentävät sisustusta.
- Kouluta henkilökuntaa. Kalustus on vain osa nepsy-lasten huomioonottamista. Henkilöstöä on hyvä organisoida uudelleen ja kouluttaa, jotta voidaan suunnitella oppitunteja ja materiaaleja, jotka sopivat kaikille oppilaille.
Yhteenveto
Kun luokkahuone kalustetaan nepsy-lapset huomioonottaen, se sopii hyvin kaikille oppilaille. Helpoin tapa on jakaa tila eri alueisiin. Näin oppilailla on mahdollisuus löytää työpiste, joka toimii heille parhaiten. Samalla niin työasennon kuin -tavan vaihteleminen onnistuu. Auditiivinen ja visuaalinen ympäristö on vähintään yhtä tärkeä sisustuksessa. Kalustuksen lisäksi on hyvä parantaa tietämystä nepsy-piirteistä ja suunnitella koulupäivää ja -käyntiä nepsy-lasten näkökulmasta.
Artikkelissa käytetyt lähteet: Attention-järjestön kotisivut ja järjestön edustajan haastattelu sekä blogi
Me autamme koulun sisustuksessa – oppimisympäristöt myös nepsy-lapsille
Kaipaatko inspiraatiota tai apua oppimisympäristön kalustamiseen? AJ:lta löytyy koulun ja julkisten tilojen kalustamisen asiantuntijoita, jotka mielellään auttavat niin pienissä kuin suurissa kalustusprojekteissa.
Lähetä sähköposti projektitiimille