Koulukalusteet joilla on merkitystä – Nakamtengassa rakennetaan hyvinvointiyhteiskuntaa mikrotasolla
– Nuorempi sukupolvi on se, joka edistää muutosta, hän sanoo.
Toiminta aloitettiin vuonna 2001, kun kylän naiset totesivat tarvitsevansa päiväkodin. Nyt reilut 20 vuotta myöhemmin Nakamtengassa on myös terveyskeskus, hammashoitola, viljelyksiä, useita yrityksiä ja ennen kaikkea kylän ylpeydenaihe: koulu, jossa on 450 oppilasta. Koulussa on toimintaa päiväkoti-ikäisistä aina lukioikäisiin asti.
– Sanoilla ei voi kuvailla, kuinka tärkeä koulu on. Se, että lapsilla on hyvä perusta, antaa meille uskoa parempaan tulevaisuuteen, sanoo Pauline Conde.
Tänä päivänä hän on paikallinen toiminnanjohtaja Yennenga Progress -yhteistyöverkostossa. Vuonna 2001 hän aloitti opettajana Nakamtengan ensimmäisessä päiväkodissa, joka oli myös kylän ensimmäinen peruspalvelu.
Nuorempi sukupolvi ajaa muutosta
Peruskoulun rakentaminen aloitettiin vuonna 2006 ja koulun toiminta on kasvanut vähitellen.
– Kannustamme lapsia uteliaisuuteen. Julkisissa kouluissa opettajat pitivät lapsiamme uppiniskaisina, koska he esittivät kysymyksiä. Jotta lapsemme eivät pysähtyisi kehityksessään, tarvitsimme oman koulun, joka perustui samaan pedagogiikkaan kuin päiväkodissa: luovuuteen ja uteliaisuuteen.
Vuosien varrella kylään on myös rakennettu terveyskeskus, joka työskentelee tiiviissä yhteistyössä koulun kanssa pitääkseen oppilaat terveinä. Pauline Conde kertoo, että malariakauden aikana lapset kuljetetaan sinne bussilla.
– Ilman koulua kylä ei luultavasti olisi kehittynyt siihen suuntaan kuin se on. Kaikki lähtee liikkeelle siitä, ja nuorempi sukupolvi on se, joka ajaa muutosta.
Kylä rakennetaan omin voimin
Vuosien varrella Nakamtengan kylässä on tapahtunut sosiaalista muutosta. Kylän vanhemmat arvostavat koulutusta aikaisempaa enemmän. Sukupuolijakauma on myös muuttunut. Kun ensimmäinen päiväkoti avattiin, siellä oli pääosin poikia.
– Monet vanhemmista eivät itse päässeet kouluun pienenä. Mutta tänä päivänä näkyy selvästi, miten lapset kehittyvät, joten meillä on jono lapsia, jotka haluavat aloittaa, sanoo Pauline Conde.
Stina Berge, joka on Yennenga Progressin pääsihteeri, näkee koulun keskipisteenä koko kylän kehitystyössä. Kehitys ulottuu myös sen rajojen ulkopuolelle. Tavoitteena on luoda kestäviä yhteisöjä, joilla on vahva juuri paikallisessa yrittäjyydessä.
– Tutkimme kaikkia YK:n 17:sta kestävän kehityksen tavoitetta ja ratkaisemme ne paikallisella tasolla. Kyse ei ole vain koulutuksesta, vaan myös muista asioista, kuten puhtaasta vedestä ja energiasta, infrastruktuurin ja työpaikkojen luomisesta, sekä ennen kaikkea organisaatiosta ja johtajuudesta, jotka varmistavat kehityksen pitkäjänteisyyden, hän sanoo.
Lounasruokailu toiminnan perustana
Kyläkoulussa päivät ovat pitkiä ja täynnä oppitunteja, läksyjä ja aktiviteetteja. Rehtorin Bernadette Pafadnam Pacmogdanin työpäivä alkaa seitsemältä aamulla, jolloin hän auttaa opettajia oppituntien suunnittelussa. Työpäivä jatkuu viiteen saakka.
– Mutta lasten kanssa oleminen on kaikkein hauskinta ja antoisinta. Silloin näkee, että asetetut tavoitteet tuottavat tuloksia, hän sanoo.
Yksi toiminnan painopiste on tarjota lapsille hyvää ja ravitsevaa lounasta joka päivä.
Useimmat ihmiset puhuvat kotonaan mooren kieltä. Burkina Fasossa koulun kieli on kuitenkin ranska.
– Noudatamme tietenkin paikallista opetussuunnitelmaa. Olemme myös inspiroituneet ruotsalaisesta pedagogiikasta. Uteliaisuus ja luovuus ovat keskiössä. Näin ei ole perinteisissä kouluissa, jotka perustuvat ranskalaiseen hierarkiseen malliin.
Pohjoismaista Nakamtengaan
Toinen yhteys Ruotsiin on koulun kalusteet. Kaikissa luokkahuoneissa on AJ-konsernin toimittamat penkit, tuolit ja teräskalusteet. AJ-konserni on vuodesta 2012 lähtien tehnyt yhteistyötä Yennenga Progressin kanssa.
– On helppoa lahjoittaa rahaa. Haluamme kuitenkin pystyä seuraamaan ja varmistamaan, että panoksellamme on merkitystä. Tämä on win-win-tilanne, koska Yennenga Progressilla on hyvä verkosto, josta olemme saaneet apua eri tavoin, sanoo Fredrik Hentz, joka johtaa AJ-konsernin toimia Nakamtengassa.
Maassa, jolla on erittäin rajallinen teollisuus ja olematon metsä, on vaikea löytää ja valmistaa hyviä ja ergonomisia kalusteita. Kun valitaan toiminnallisia kalusteita maan oloihin, niiden on kestettävä jatkuvaa punaisen pölyn peitettä sekä ilmankosteuden ääriarvoja kesän ja talven aikana.
On haasteellista lähettää kalusteita Pohjoismaista Länsi-Afrikkaan. Toimitus kestää 2-3 kuukautta, mikä on kallista.
– Lähettämillämme kalusteilla on oltava teräsjalat, jotta ne nousevat lattiasta. Jos lattiaa koskevat osat ovat puuta, termiitit tulevat ja alkavat syödä niitä, sanoo Fredrik Hentz.
Rehtori Bernadette Pafadnam Pacmogda katsoo, että hänen luokkahuoneidensa kalustusta ei voida verrata useimpien muiden koulujen luokkahuoneisiin:
– Lapset istuvat mukavasti ja turvallisesti. Toisissa kouluissa oppilaat ovat tiiviisti pakattuina, mikä vaikuttaa keskittymiskykyyn. Meidän lapsilla on oma penkki ja oma laatikko, ja he voivat pitää huolta tavaroistaan. He ovat erittäin iloisia ja ylpeitä siitä, että heillä on oma tila, koska suurin osa heistä asuu ahtaasti kotona, hän sanoo.
Lapset ja nuoret keskiössä - lue lisää työstämme sosiaalisen vastuun parissa.
Faktaa: Nakamtenga
Nakamtengan kylässä on 1 500 asukasta. Ruotsalaisella Yennenga Progress -yhteistyöverkostolla on 80 työntekijää terveydenhuollossa, varhaiskasvatuksessa, koulutuksessa, maataloudessa ja viiden yrityksen kautta hitsauksessa, puusepän työssä, rakentamisessa ja tekstiilialalla sekä ravintola- ja konferenssitoiminnassa koulutuksessa ja seminaareissa. Uudet projektit perustuvat kylän tarvekartoituksiin. Yhteistyöverkosto ei kohdista toimintaansa vain kylän asukkaille - osallistuminen on avoin kaikille.
Kyläkoulussa opiskelee 450 lasta. Koulutus alkaa päiväkodista ja jatkuu ala- ja yläkoulun loppuvaiheeseen. Vuodesta 2012 lähtien AJ-konserni on yhteistyössä Yennenga Progressin kanssa kalustanut kaikki koulun luokkahuoneet laatukalusteilla ja maksanut rehtorin palkan. AJ:n tavoitteena on osallistua sosiaalisen kestävyyden edistämiseen tuotteidensa avulla.