Koulukalusteet joilla on merkitystä – Näin rakennetaan hyvinvointiyhteiskuntaa mikrotasolla

Koulukalusteet joilla on merkitystä – Nakamtengassa rakennetaan hyvinvointiyhteiskuntaa mikrotasolla

Yhdessä maailman köyhimmistä maista pieni kylä on ottanut huomattavia edistysaskelia viime vuosina. Pauline Conde on ollut mukana koko kehityksen ajan. Hän aloitti päiväkodin opettajana ja toimii nyt toiminnanjohtajana muun muassa 450 oppilaan koulussa sekä hoitolaitoksissa, infrastruktuurihankkeissa ja useissa yrityksissä.

–  Nuorempi sukupolvi on se, joka edistää muutosta, hän sanoo.
Vajaan tunnin matkan päässä Burkina Fason pääkaupungista Ouagadougousta sijaitsee pieni kylä, joka herättää viranomaisten ja ministereiden kiinnostuksen. Viime vuosina Nakamtengan kylästä on nimittäin kehittynyt mallikylä maassa, jossa ei ole toimivaa hyvinvointijärjestelmää ja puolet väestöstä ei osaa lukea tai kirjoittaa.

Toiminta aloitettiin vuonna 2001, kun kylän naiset totesivat tarvitsevansa päiväkodin. Nyt reilut 20 vuotta myöhemmin Nakamtengassa on myös terveyskeskus, hammashoitola, viljelyksiä, useita yrityksiä ja ennen kaikkea kylän ylpeydenaihe: koulu, jossa on 450 oppilasta. Koulussa on toimintaa päiväkoti-ikäisistä aina lukioikäisiin asti.

–  Sanoilla ei voi kuvailla, kuinka tärkeä koulu on. Se, että lapsilla on hyvä perusta, antaa meille uskoa parempaan tulevaisuuteen, sanoo Pauline Conde.

Tänä päivänä hän on paikallinen toiminnanjohtaja Yennenga Progress -yhteistyöverkostossa. Vuonna 2001 hän aloitti opettajana Nakamtengan ensimmäisessä päiväkodissa, joka oli myös kylän ensimmäinen peruspalvelu.

Lounasruokailu toiminnan perustana

Kyläkoulussa päivät ovat pitkiä ja täynnä oppitunteja, läksyjä ja aktiviteetteja. Rehtorin Bernadette Pafadnam Pacmogdanin työpäivä alkaa seitsemältä aamulla, jolloin hän auttaa opettajia oppituntien suunnittelussa. Työpäivä jatkuu viiteen saakka.

–  Mutta lasten kanssa oleminen on kaikkein hauskinta ja antoisinta. Silloin näkee, että asetetut tavoitteet tuottavat tuloksia, hän sanoo.

Yksi toiminnan painopiste on tarjota lapsille hyvää ja ravitsevaa lounasta joka päivä.

–  Kun lapset aloittavat koulunkäynnin meillä, monet heistä ovat aliravittuja. Täällä he saavat vähintään yhden kunnon aterian päivässä. Se vaikuttaa valtavasti heidän kasvuunsa, kehitykseensä ja vastustuskykyynsä tauteja vastaan, hän sanoo.

Useimmat ihmiset puhuvat kotonaan mooren kieltä. Burkina Fasossa koulun kieli on kuitenkin ranska.

–  Noudatamme tietenkin paikallista opetussuunnitelmaa. Olemme myös inspiroituneet ruotsalaisesta pedagogiikasta. Uteliaisuus ja luovuus ovat keskiössä. Näin ei ole perinteisissä kouluissa, jotka perustuvat ranskalaiseen hierarkiseen malliin.

Uutiset ensimmäisten joukossa

Haluaisitko saada tietoa tuoteuutuuksista ja ajankohtaisista tarjouksista sekä vinkkejä työympäristön parantamiseen? Tilaa uutiskirjeemme ja saat ajankohtaiset uutiset suoraan sähköpostiin.
Ole hyvä ja odota...
*Klikkaamalla "Tilaa uutiskirje" vahvistan, että olen tutustunut tietosuojakäytäntöön ja suostun henkilötietojeni käsittelyyn.