10 vinkkiä viihtyisään toimistoon

10 vinkkiä viihtyisään toimistoon

Pätevien työntekijöiden rekrytoiminen on monilla aloilla hankalaa. Kun hyvät osaajat on palkattu, on yhtä tärkeää saada heidät jäämään. Hyvä työympäristö kannustaa ja parantaa työhyvinvointia sekä tekee työnantajan houkuttelevaksi työmarkkinoilla. Täältä löydät vinkkejä siihen, miten saat toimivan ja viihtyisän toimiston järkevään hintaan nykyisiä ja uusia työntekijöitä varten.

Aloita suunnittelu kokonaisbudjetilla. Tee sen jälkeen lista kaikesta mitä tarvitset ja laita asiat prioriteettijärjestykseen. Erota tarpeelliset asiat niistä kivoista asioista, joista voidaan joustaa tarvittaessa. Tarkan suunnittelun avulla lopputuloksena on toimisto, joka vastaa niin tämänhetkisiin kuin liiketoiminnan tuleviin tarpeisiin.

1. Investoi ergonomisiin työtuoleihin

On yksi toimistokaluste, jonka valinnassa ei kannata tehdä kompromissejä: työtuoli. Huonossa asennossa istuminen aiheuttaa monia terveysongelmia, joten hyvä työtuoli on tehokkaan työnteon a ja o. Työtuolin valinnassa kannattaa lähteä liikkeelle siitä, millaista työtä tekee ja kuinka paljon tuolissa istuu päivän aikana. Lue lisää ergonomisten työtuolien hankinnasta ja säätämisestä.

Aktiivituolit, joissa istuessa on monesti automaattisesti hyvä ergonomia, ovat myös investointi työntekijöiden terveyteen ja heidän suoritukseensa. Niitä voi hankkia myös yhteiskäyttöön. 

2. Valitse hyvät työpöydät järkevään hintaan

Uusi kiinteä työpöytä maksaa pari-kolmesataa euroa. Vaikka maksaisi tuplasti, toiminnot ovat samat. Sama koskee säädettäviä työpöytiä, jotka luonnollisesti ovat ergonomian näkökulmasta parempia, koska niiden avulla on helppo vaihdella työasentoa. Niitäkin on saatavana järkevään hintaan.

Kun toimistosuunnittelussa suositaan usemman työpöydän ryhmiä, kalustus on kustannustehokkaampi. Silloin esimerkiksi yksi sähkö- ja verkkoveto toimii monelle työpisteelle samanaikaisesti. Lisäksi lattiatilaa säästyy.

3. Valitse yhtenäiset säilytyskalusteet

Yleensä tarvitaan säilytystilaa, oli liiketoiminta minkälaista tahansa. Kustannustehokkain vaihtoehto säilytyskalusteiksi ovat avohyllyt. Jos on tarve suojata asiakirjoja ja esineitä, säilytyskaapit ovat parempia.

Kun kaikki kalusteet ovat samaa tuotesarjaa, korkeita ja matalia säilytyskalusteita voi yhdistellä vapaasti ja silti yleisilme pysyy yhtenäisenä.

4. Tyytyväiset työntekijät nähdään keittiössä

Taukotilojen merkitystä ei kannata aliarvioida. Vaikka taukotilalla ei ole merkitystä liiketoiminnalle ja kaupanteolle suoraan, henkilökunnan työviihtyvyys lisääntyy, jos toimitiloissa on mikro, jääkaappi, hyvä kahvinkeitin tai kahvikone sekä viihtyisät taukotilan kalusteet. 

5. Keskity valaistukseen ja äänimaisemaan

Valo vaikuttaa hyvinvointiimme. Jos päivänvaloa on saatavana, valaistuksen kustannukset pienenevät. Laita työpisteet niin lähelle ikkunoita kuin mahdollista.

Avotoimistossa on aina ääntä ja melua. Tilan rajaaminen pienempiin alueisiin ja akustiikkapanelointi voi auttaa. Pöytäsermien käyttö on kustannustehokas ratkaisu, joka myös rauhoittaa työpisteitä ja alentaa melutasoa.

6. Lisää kasveja ja taidetta

Aitoa taidetta on harvoin saatavilla toimistotiloihin budjetin rajoissa, mutta omia tai amatöörikuvaajan kuvia voi aina käyttää. Viherkasveilla voidaan sisustaa tila suhteessa edullisesti. Ne lisäävät lisäksi tutkitusti viihtyvyyttä, vähentävät stressiä ja kohentavat mielialaa. Tekokasvit ovat hypoallergeeninen vaihtoehto, joka sopii tilaan kuin tilaan.

7. Seinät ovat osa toimiston sisustusta

Seinien maalaus on helppo ja edullinen tapa raikastaa tilaa ja viestiä brändiä. Valitse esimerkiksi rauhallinen sävy pohjaksi ja tehosteväri yrityksen logosta.

8. Hyvä pukuhuone on plussaa

Voiko työpaikalla vaihtaa vaatteita ja tarvittaessa käydä suihkussa? Jos voi, hyvä. Tällaiset tilat kuten pukuhuoneet ovat yleensä kiiteltyjä työpaikkakyselyissä ja kannustavat myös hyötyliikuntaan työmatkalla, miksei myös lounastauon aikana.

9. Laatu ja takuu tulevat halvemmiksi pidemmällä aikavälillä

Kalustusratkaisussa on hyvä pyrkiä ottamaan huomioon myös tulevat tarpeet. Parhaiten tähän pääsee valitsemalla muunneltavia, monikäyttöisiä ja yhteensopivia laatukalusteita, jotka kestävät vuosi toisensa jälkeen. Myös kalusteiden liikuteltavuus helpottaa varautumista tuleviinkin tarpeisiin.

Kauan alalla toiminut kalustetoimittaja, joka tarjoaa tuotteistaan takuuta, voi ensi näkemältä maksaa enemmän, mutta tulee pidemmän päälle edullisemmaksi.

10. Kaikki samasta paikasta

Monet kalustusyritykset tarjoavat paremmat ehdot mitä suurempi tilaus on. Siksi kannattaa hankkia mahdollisuuksien mukaan koko kalustus samasta paikasta. Yhden toimittajan on myös helpompi hahmottaa kokonaisuus ja ehdottaa tuotteita, joita ei tullut itse ajatelleeksi.

Yhteenveto: kalustuksen avulla houkuttelevaksi työnantajaksi

Investoi hyvään ergonomiaan, muunneltaviin ja yhteensopiviin kalustesarjoihin, hyvään valaistukseen ja taukotiloihin. Silloin tuloksena on työympäristö, missä haluaa mielellään tehdä töitä pitempäänkin.

Uutiset ensimmäisten joukossa

Haluaisitko saada tietoa tuoteuutuuksista ja ajankohtaisista tarjouksista sekä vinkkejä työympäristön parantamiseen? Tilaa uutiskirjeemme ja saat ajankohtaiset uutiset suoraan sähköpostiin.
Ole hyvä ja odota...
*Klikkaamalla "Tilaa uutiskirje" vahvistan, että olen tutustunut tietosuojakäytäntöön ja suostun henkilötietojeni käsittelyyn.